Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dette kjøpesenteret doblet veksten – flest besøkende på lørdager

Østbanehallen i Oslo.
Foto: Bane Nor Eiendom AS
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Knutepunktet i Oslo sørger for god trafikk også i butikkene.

ANNONSE

Butikker og serveringssteder på Østbanehallen og Oslo S har så langt i år doblet omsetningen mot samme periode i fjor. Det betyr en omsetning hittil i år på rundt 691 millioner kroner – fordelt på butikker, kaféer, puber og restauranter.

Det er Bane Nor Eiendom som eier Oslo S og Østbanehallen. Senterleder i selskapet, Torstein Heldal, tror beliggenheten har mye å si for den økte omsetningen.

Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg, og hele området mellom Barcode, Bjørvika og Sørenga, som Oslo S ligger i, trekker folk fra andre steder i byen. Fra å ha vært et sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på cafeer og restauranter, sier Heldal i en pressemelding i dag.

Mot 13,2 millioner besøkende i perioden januar til september 2021, er tallet vokst til 23,7 millioner besøkende samme periode i år. Gjestene legger igjen mest penger på lørdagene – hos kaféer, puber og restauranter, opplyser Bane Nor Eiendom.

Lørdag har blitt den største vekstdagen både i omsetning og antall besøk. Folk vil ut for å kose seg, og har tatt byen tilbake etter pandemien. Det har også skjedd mye nytt i området med blant annet Operastranda, åpningen av Munchmuseet og Deichman. Her er det få parkeringsmuligheter, så mange tar toget til Oslo S for å bade på Operastranda eller låne bøker på Deichman, og stikker kanskje innom Østbanehallen og Oslo S på veien, sier Heldal.

Del artikkel: