Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dette søker nordmenn etter nå

Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør på FINN torget.
therese.karlsrud.haugen

"Rimelig å tro at koronakrisen endrer befolkningens handlemønstre"

ANNONSE

Befolkningens nye hverdag preger i stor grad nordmenns søkevaner på Norges største markedsplass - FINN. Her er sykkel, antibac, trampoline og spillkonsoller på topp.

Det er helt tydelig at koronakrisen har påvirket folks vaner på FINN torget, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør på FINN torget, i en pressemelding.

FINN meddeler at de opplevde en trafikkvekst på over 10 prosent i forrige uke, og at etterspørselen av spesifikke produkter er veldig høy.

Søkeord-statistikken for perioden etter 12. mars representerer helt klart tiden vi er inne i. Vi ser for eksempel at sykkel er på topp, som sikkert har sammenheng med at treningssentre er stengt og mange ønsker alternative treningsmetoder og aktiviteter. Antibac er også langt oppe på listen, selv om FINN ikke lenger tillater annonsering av produkter som f.eks. munnbind, støvmaske og desinfiseringsprodukter.

LES OGSÅ: FINN strammer inn reglene - stopper salg av munnbind

I følge Opshaug Bakke ser man også at folk er på utkikk etter ting for å optimalisere hjemmekontoret eller underholde barn som er hjemme fra skole og barnehage.

Det er klart at for mange så dreier det seg om å få hverdagen til å gå rundt - også for barna, og da er det kjekt med ting som kan underholde, som spillkonsoller, trampoliner, tv-er og hjemmetreningsutstyr, forklarer Opshaug Bakke:

Blant annet har søkeord som trampoline, dumbbells, vektstenger og manualer hatt en voldsom prosentvis økning i denne perioden sammenlignet med tidligere, som viser at folk bruker mye mer tid hjemme.

Brettspill opp 130 prosent

Tallene viser også at trafikkveksten for brettspill ha vært på over 130 prosent bare den siste uken, mens modellbyggesett og modeller ligger på rundt 50 prosent vekst.

LES OGSÅ: Økt etterspørsel for turtøy på nett - Stormberg tror trenden vil fortsette

Det er nok rimelig å tro at koronakrisen endrer befolkningens handlemønstre, og hvert fall om situasjonen vedvarer. Vi ser jo helt tydelig nå, gjennom søkestatistikken, at vi endrer våre vaner når vi skal hente inspirasjon til kjøp, eller kjøper varer og tjenester. Noen ting blir mer populært, andre mindre. Uansett så er folk fortsatt ute etter å gjøre gode kjøp, og bruker markedsplassen aktivt for å finne gode brukte alternativer til nytt, og det er veldig gledelig å se, sier hun.

For hele 2019 var sofa, sykkel, hagemøbler, Rolex og småbruk blant de mest populære søkene på hele FINN.

Del artikkel: