Kundene har for lengst startet jakten på de beste handlekuppene under årets Black Week-salg, som foreløpig ligger 97 prosent over tilsvarende uke i fjor.
LES OGSÅ: Allerede Black Week-rekord - nettsalget økte med 97 prosent
Men hvilke produkter er det nordmenn er mest interessert i? I følge søkestatistikken til Prisjakt, som sammenligner priser på over 400 000 produkter fra mer enn 2500 butikker, er det særlig tech-produkter og annen småelektronikk som folk har søkt mest etter i ukene og dagene før Black Friday.
Enkeltproduktet som desidert topper vår søketjeneste med antall søk og lagrede prisvarsler de siste ukene, er fortsatt den nye Playstation 5, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge, i en pressemelding, og legger til:
Selv om denne spillkonsollen ble utsolgt på få minutter i forrige uke, og annenhåndsmarkedet priser den opp til det firedobbelte, så er det unormalt mange som fortsetter å lagre prisvarselet, i håp om at årets spillnyhet plutselig kommer på lager i en nettbutikk, sier Vittersø.
LES OGSÅ: Kunder raser mot Elkjøp - utsolgt på sekunder
I fjor ble elektronikk og mote de store kategorivinnerne på Black Friday-salget. Den oppdaterte søkestatistikken viser at tech-produkter antagelig blir den store vinneren i år også.
Airpods fra Apple ligger alltid veldig høyt på trafikklisten, det samme gjør nå Nintendo Switch og den nye Microsoft Xbox Series X, samt spillene «Assasins Creed Valhalla», «Call of Duty Cold War» og «Fifa21». Og så er det et merkbart hopp i antallet som jakter på robotstøvsugere og trådløse støvsugere om dagen, sier Vittersø.
Vi ser også en stigende interesse for iPhone 11 og iPhone 12. De foregående årene har Black Friday vært den desidert billigste dagen å handle Apple-produkter på, og mange vet nok at fjorårets modell sannsynligvis får en hyggelig prisdropp i disse dager etter at iPhone 12 nylig ble tilgjengelig i butikkene, sier han.
Det er imidlertid en kategori som stikker seg ut fra de andre, med desidert sterkest søkevekst hos Prisjakt denne høsten: Tradisjonelle brettspill, etterfulgt av populære selskapsspill. Aller mest ettertraktet er «Minecraft: Builders & Biomes», kortspillet «God of war» og «Bezzerwisser». Også «Monopol» scorer høyt både blant barn og voksne.
Julegave-klassikeren har virkelig gjort comeback denne høsten, som et resultat av at nordmenn er mer hjemme med familien under smitteoppblomstringen. Vi så det i mars og april, men den siste måneden har interessen eksplodert. Økt salg av brettspill er en interessant og hyggelig motreaksjon til alt det digitale, som sluker stadig mer av hverdagen vår. Vi nekter simpelthen å gi slipp på det gode, trygge og analoge, sier Are Vittersø.
LES OGSÅ: Kraftig pakkevekst før Black Week: "Vil presse nettverket til det ytterste"