ANNONSE

Dette veier tyngst når e-handlerne velger betalingsleverandør: "Kritiske faktorer"

Joel Svensson v/Partyking og Markus Lindblad v/Haypp Group. // Foto: Presse
Rask og problemfri checkout, kundesupport og gode betalingsvilkår. Her er det mye som skal klaffe.
Linn Adine Andersen

Betalingsløsninger er noe alle nettbutikkeiere må forholde seg til. Det går så klart an å bygge sin egen løsning, men det er både dyrt og tidkrevende. Samtidig har forbrukerne blitt vant til de flere populære og kjente betalingsalternativene som er å finne i kassene på nett.

Forrige uke publiserte vi en guide om nettopp dette: hvordan velge den betalingsleverandøren som er riktig for deg og din nettbutikk?

I guiden peker Ola Åkesson deg i riktig retning. Med en omfattende bakgrunn innen betaling deler han noen av de viktigste aspektene man bør vurdere, som for eksempel brukervennlighet, mobiloptimalisering og tillitsfaktorer.

Men vår svenske søsterside Ehandel.se har også tatt en prat med en rekke e-handlere, deriblant Haypp Group, Partyking og svenske Apoteket.

Hvordan valgte de betalingsleverandør?

Jeg synes at man først og fremst skal velge den aktøren som tilbyr de beste vilkårene til sine kunder. Kundeopplevelsen er viktigst her. Vi har derfor valgt å jobbe med Klarna fordi de har det beste kundetilbudet, sier Joel Svensson, administrerende direktør i Partyking.

Robuste sikkerhetsfunksjoner

Apotekets e-handelsjef, Mikael Meijer, fremhever at det er viktig at betalingsaktøren tilbyr en sikker plattform.

Plattformen skal tilby robuste sikkerhetsfunksjoner som kryptering og svindelbeskyttelse for å beskytte våre kunders data. Men selvsagt veier også den kommersielle delen tungt, hvor attraktive transaksjonsavgifter og andre kostnader som kan påvirke lønnsomheten evalueres nøye, sier Meijer og fortsetter:

Plattformen skal også støtte forskjellige betalingsmetoder, som kredittkort, e-lommebøker, bankoverføringer, og være integrerbar med din e-handelsløsning.

Viktig med god support

Han mener også at det bør være en god supportfunksjon på plass.

Tilgang til pålitelig kundesupport og plattformens driftstid er kritiske faktorer. Deretter skal det være en rask og problemfri kasseprosess som forbedrer kundeopplevelsen, noe som igjen kan øke konverteringsgraden. Det skal også være en smidig prosess for kassakonfigurering og rapportering, sier Meijer.

Den svenske nettbutikken bruker Adyen, Walley, Swish og Trustly, i tillegg til kortbetaling.

Vi streber hele tiden etter å evaluere og ha et så attraktivt betalingstilbud som mulig for å skape en smidig kjøpsopplevelse. Sikkerhet og trygghet samt vilkår er alltid, sammen med de øvrige punktene ovenfor, i sentrum når vi analyserer betalingsalternativer.

Ta utgangspunkt i deg selv

Markus Lindblad – Head of Legal & External Affairs i Haypp Group som selger snus på nettet – mener at man som nettbutikkeier skal ta utgangspunkt i seg selv og velge det man selv ville valgt som forbruker.

Haypp Group legger stor vekt på å skape en eksemplarisk kundeopplevelse og smidige betalinger. Haypp Group søker alltid etter den partneren som tilbyr det beste produktet til den mest konkurransedyktige prisen og som har gode vilkår for Sveriges snusbrukere. Vi er også aktive på flere markeder, og for oss er det en stor fordel å ha en partner som arbeider globalt fordi det kan spare oss både tid og penger, kommenterer Lindblad.

Høy tillit

Haypp Group har valgt Klarna fordi deres kunder foretrekker det alternativet, ifølge Lindblad.

Klarna tilbyr ikke bare smidige betalinger, men også tilleggstjenester som våre kunder setter pris på. Vi oppfatter også at Klarna har høy tillit, og våre kunder bruker allerede deres app, mye takket være Klarnas satsing på gode vilkår og en positiv brukeropplevelse. Vi får også hjelp fra Klarna med strukturen bak alderskontroller, noe som er helt sentralt for vår virksomhet og vår tillit, runder han av.

Del artikkel: