Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

DHL teamer opp med Varsity Headwear – ”har ikke spart på noe”

Foto: DHL
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Samarbeider om lavere klimaavtrykk.

ANNONSE

DHL Express lanserer i dag, i samarbeid med det norske capsmerket Varsity Headwear, sitt bidrag i lærdommen om nye og bærekraftige måter å produsere samt distribuere produkter på.

Målet med samarbeidet var å lage en caps med et så lavt klimaavtrykk som mulig. Resultatet? 200 DHL x Varsity-capser laget av oppsirkulert og resirkulert plast fra land og hav.

Denne capsen er vår konseptbil! Som med konseptbil, har vi ikke spart på noe når vi har utforsket hvordan vi kan gjøre capsen mer bærekraftig. Vi ønsker å ta lærdommene videre, sier Alexander Adams, medgründer av Varsity Headwear, i en pressemelding.

For to år siden gjorde Varsity Headwear en evaluering av produkters reise fra produksjon til forbruker. Det viste seg at logistikk og transport ble den delen av produktenes reise som gav størst klimaavtrykk. Herfra kom idéen om å lage et produkt og en fraktløsninger med så lite utslipp som mulig.

DHL Express og Varsity er en perfekt match for dette formålet. Vi har jobbet sammen i mange år og sammen har vi brakt Varsity og deres unike produkter ut i verden. Vi så dette samarbeidet som en mulighet til å utfordre oss selv og vår bransje, sier Leendert van Delft, Vice President Global Sales Programs i DHL Express.

Dette samarbeidet skal altså bunne i et ønske om å teste, lære mer og dele kunnskapen for å ta et steg nærmere en bærekraftig klesbransje. Capsene som lanseres hos Varsity Headwear i dag, er laget av materialet Seaqual som består av oppsirkulert og resirkulert plast fra både land og hav.

Eget etui skal forlenge capsens levetid

I tillegg til utskiftbare remmer og logoer, er produksjonen flyttet fra Asia til Estland for å redusere transport. I tillegg til en caps får man ved kjøpet en mindre emballasje som man kan oppbevare capsen i, som skal redusere pakkevolumet med 65 prosent og dermed gi en mer effektiv transport med DHL Express.

Linda Bengtsson, Head of Marketing & Communications i DHL Express Norway, forklarer nærmere tanken bak å produsere egen emballasje til selve capsen for å spare volum i transporten.

Reiseetuiet erstatter bølgepappboksen som emballasje og beskyttelse under transport. Vårt håp er at det gjenbrukbare reiseetuiet forlenger levetiden til capsen, til etuiet èn dag kan brukes til å returnere capsen for resirkulering. Ved å skifte ut pappesken med reiseetuiet fjerner vi behovet for engangsemballasje, reduserer fraktvolumet med 65 prosent, forlenger levetiden på produktet og gir kundene et etui som kan gjenbrukes, forklarer Bengtsson til Ehandel.

Det er vel ingen garanti for at sluttkunden vil gjenbruke den beskyttende esken, eller i det hele tatt resirkulere den om den skal kastes?

Vi har ingen garanti for at forbrukere gjenbruker etuiet til dette formålet, men ønsker å oppmuntre kundene til å ta godt vare på produktene de kjøper. Vi tror det gjenbrukbare etuiet støtter dette budskapet, sier Bengtsson.

Del artikkel: