ANNONSE

Digital hudpleietjeneste vokser i Norge - sikter mot 50 millioner i år

Caroline Hagehaugen, Zrinka Wergeland, Sunniva Grane og Naomi Panesar fra Skincity.
therese.karlsrud.haugen

"Har vist seg å være svært attraktivt blant norske kunder"

ANNONSE

Netthandelsselskapet Skincity har vært store på profesjonell hudpleie gjennom digital rågivningstjeneste i hjemlandet Sverige i mange år, men nå har også veksten tatt seg opp her til lands. Siden selskapet etablerte fysisk kontor i Norge for to år siden har utviklingen vokst i rekordfart.

Vi har hatt en fantastisk tilvekst hele veien siden 2018 og forretningsidéen med digital rådgivning fra erfarne hudterapeuter i kombinasjon med salg av profesjonell hudpleie har vist seg å være svært attraktivt blant Norske kunder, sier Zrinka Wergeland, Norgessjef i Skincity til Ehandel.

Skincity tilbyr en tjeneste som ligger rett i tiden med sin unike online hudpleieklinikk, der kunder kan logge seg inn på nettsiden og gjennomføre digitale hudtester. Deretter får man personlig veiledning til sine hudpleiekjøp og muligheten til å chatte, ringe og sende e-post gratis med deres hudterapauter.

Wergeland har selv lang erfaring fra bransjen, og har blant annet vært markedsansvarlig for parfymerikjeden Esthetique og vært Head of Marketing for KICKS i perioden 2009-2017. I begge selskaper har hun jobbet med løsninger knyttet til netthandel og omnikanal.

Jeg synes det er utrolig givende i dag å jobbe kun med netthandel for Skincity som er i en tilvekstfase hvor prosessene er korte og avstanden til kundene er nær. Det er også utrolig gøy å skape verdi for kunder gjennom rådgivningstjenester og kompetanseheving innen hudpleie og ikke ensidig gjennom sortimentsbredde og utvalg. Skincity er en verdidrevet bedrift og first in class innen sin nisje. Det passer meg veldig godt akkurat nå, forteller Wergeland.

LES OGSÅ: Driver nettbutikk fra eget småbruk - satser stort i Norge

Corona økte salget i mars

I 2019 leverte den norske virksomheten til Skincity en vekst på 67 prosent til en omsetning på 36 millioner kroner. I år ligger salgsprognosen på 50 millioner kroner, men utviklingen tyder på at de vil gå over dette.

Under årets første kvartal skal selskapet ha hatt en sammenlignbar vekst på 78 prosent mot året før og omsatt for 12 millioner kroner. Samtidig skal antall kunder som har benyttet seg av Skincitys hudtester ha passert 6000 under årets første tre måneder. I mars tror Norgessjefen at coronaviruset har gitt salget en ekstra boost.

Coronasituasjonen med mange på hjemmekontor og stengte salonger har nok bidratt til en ekstra omsetning i Mars, men den økte tilveksten har vi sett hele veien, sier hun.

Ekspansjon

Selskapet har ambisjoner om å styrke opp laget med flere hudterapauter under 2020 og meddeler at de også har inngått et samarbeid med den svenske frakttjenesten Instabox, som nå har lansert noen pakkebokser i Akershus.

Vi har sett en formidabel økning i antall henvendelser i alle kanaler og vi opplever at den norske kunden har forstått at vår digitale kunderelasjonsavdeling er mer enn en tradisjonell kundeservice. Vi kommer derfor fokusere mye på å bemanne opp med flere erfarne hudterapeuter og utvikle kvaliteten i våre dialog kanaler. Vi kommer også inngå samarbeid med mediepartnere hvor våre hudterapeuter kan bidra i å spre kunnskap om hudpleie, ingredienser og produkter. Frakt og levering er også et fokusområde og vi har nylig inngått samarbeid med Instabox om levering i tillegg til fri frakt løsninger helt hjem på døren, sier Wergeland.

LES OGSÅ: Nettbutikk gikk viralt med såpevideo - fikk 10 millioner visninger

Per dags dato finnes Skincity også i Finland og UK i tillegg til Sverige og Norge. Selskapet ser ikke bort i fra ytterligere ekspansjon fremover.

Del artikkel: