Gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) har Tastebuds fått 500 000 kroner for å bruke designmetodikk i utviklingen av plattformen, som skal gjøre lokalmat mer tilgjengelig for forbrukere.
Juryen vurderer prosjektet som innovativt og med stor læringsverdi for resten av bransjen.
Vi ser et betydelig næringspotensial i å skape en tjeneste som skiller seg ut i det norske og globale matmarkedet. Prosjektets evne til å skape sterke nettverkseffekter og oppnå skalering, gjør det til et forbilde innen digital matformidling, både med hensyn til salg, men også kunnskap og inspirasjon, står det i juryuttalelsen.
Markedsplassen for lokalmat er foreløpig kun tilgjengelig i Bergen, og det tilbys hjemlevering én gang i uka. Målet med prosjektet skal være å skape en brukervennlig plattform som gir matentusiaster enkel tilgang til lokal kvalitetsmat, fra inspirasjon til ferdig måltid.
Sammenlignet med et "Spotify for mat", som også er navnet på prosjektet, vil denne tjenesten støtte lokale småprodusenter ved å gi dem en direkte kanal til kundene. Plattformen skal også fremme bærekraftig forbruk ved å gjøre kortreist mat enklere å finne.
DOGA understreker at prosjektet har stort potensial både for norsk og global matindustri, og viser hvordan digital matformidling kan skape sterke nettverkseffekter. Tastebuds sitt innovative prosjekt fremheves som en modell for fremtidens bærekraftige matmarked.