Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Digital Markets Act (DMA) 2024 – slik påvirkes e-handlere av den nye EU-loven

Selv om vi ennå ikke er helt i gang i EØS, er loven altså rettskraftig i EU.
Ola Andersson

For noen uker siden trådte Digital Services Act (DSA) i kraft. Nå er det på tide for EU å lansere neste store plattformlov: Digital Markets Act. Denne loven er ment å regulere de aller største plattformene på nettet. Dette betyr i praksis at den i stor grad påvirker alle som driver virksomhet på nettet, ikke minst e-handlere.

Nå blir det enda mer EU. Nesten før vi har fått landet etter at den store plattformloven, Digital Services Act, trådte i kraft, er det tid for neste: Digital Markets Act.  Onsdag 6. mars var den siste dagen selskaper som påvirkes av den nye loven hadde på seg til å gjøre eventuelle endringer for å oppfylle kravene i loven.

På lik linje som Digital Services Act, er også denne rettsakten fremdeles til vurdering i EØS EFTA-landene. Fristen for å utpeke en nasjonal uavhengig DSA-koordinator i Norge var 17. februar, men det er foreløpig ikke utpekt hvem som får dette ansvaret.

Blant kandidatene som kan bli Norges DSA-koordinator er Datatilsynet, Nkom, Medietilsynet og Forbrukertilsynet, opplyser Stortinget på sine nettsider. Det er ikke kommunisert nøyaktig når dette vil stå klar.

Selv om vi ennå ikke er helt i gang i EØS, er loven altså rettskraftig i EU. Vi presenterer derfor en gjennomgang av hva loven innebærer og hvordan den spesifikt påvirker e-handlere.

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: