Vi har lagt landets største Instagram-kontoer under lupen og funnet frem de ti største, norske influenser-kontoene. Dette er de kontoene med flest følgere og i denne omgang har vi tatt utgangspunkt i profiler som gjør annonsesamarbeid og dermed tjener penger på å påvirke sine følgere på bildedelingsplattformen.
En influenser kan jo være så mangt – rendyrkede påvirkere, skuespillere, gründere og realitydeltakere m.m. Én ting vi ser klart av listen vi har kommet frem til er at norske idrettsutøvere er populære med store følgerskarer, så i denne listen finner vi også fotballspillere og skiløpere.
Norges topp 10 influensere på Instagram reklamerer naturlig nok for varierte produkter. Sminke-influensere gjør samarbeid med ulike sminke- og moteaktører, flere gjør reklamer for egne merkevarer og kolleksjoner – og i listen finner vi dessuten en e-handler. Manuela Kjeilen har nemlig gjort såpass suksess med sin konto hvor hun deler oppskrifter på søte desserter at hun like gjerne startet en egen netthandel med tilhørende app.
Jenny Skavlan troner også nærme toppen. I tillegg til å være skuespiller og programleder er hun kanskje mest kjent som sy- og gjenbruksdronning. Hun fronter gjenbruksappen Tise og har gründet Fæbrik sammen med flere syentusiaster for å gjøre nettopp gjenbruk og å "sy om" populært igjen. Ved siden av dette gjør hun flere samarbeid med for eksempel moteaktøren Pierre Robert og hudpleiemerket REN.
I listen nedenfor finner du mer informasjon om de største influenser-kontoene på Instagram i Norge. Har du innspill eller ønsker du at vi til eksempel fokuserer på mer rendyrkede influensere i neste runde? Send oss en mail på tips@ehandel.com med din mening!
Her er Norges 10 største influensere på Instagram
10. Karolina Maria Griciute (@karolinagriciute) – 435 000 følgere
Griciute er en kjent makeup-influenser, forfatter av boka Glow og grøss samt vinner av Glow Up Norge, en realityserie i regi av TV2 som jaktet Norges neste makeup-stjerne. Annonserer i hovedsak for sminkerelaterte produkter.
9. Johannes Høsflot Klæbo (@johanneshk) – 437 000 følgere
Klæbo har vunnet nordmenns vinterhjerter og har en rekke gullmedaljer å vise til fra både OL og VM. Skistjerna har blant annet designet egne løpesko med Run Norge, han har inngått partnerskap med Fischer Nordic, og lansert merkevaren og nettbutikken Hufs som selger hårprodukter både på nett og rundt om i landets frisørsalonger.
8. Therese Johaug (@johaugtherese) – 440 000 følgere
Også denne gullstjerna har inngått samarbeid med Run Norge. I tillegg har hun blant annet sin egen merkevare og nettbutikk Johaug samt en velværeserie, Care by Therese Johaug.
7. MonicaRoseMua (@monicarosemua) – 463 000 følgere
Denne influenseren har vært på plattformen siden 2015 og inspirerer sine flere hundre tusen følgere med sine sminke- og hudpleietips. I likhet med Griciute annonserer hun for flere sminkerelaterte produkter på sin populære profil.
6. Jenny Skavlan (@jennyskavlan) – 481 000 følgere
Jenny Skavlan driver aksjeselskap under eget navn og håvet inn 3,5 millioner kroner i 2021. Hun er en kjent TV-profil, investor og kreativ leder i gjenbruksappen Tise samt medeier i sy-startupen Fæbrik. Hun har gjort en rekke samarbeid med Pierre Robert hvor hun blant annet har fått være med å designe egne kolleksjoner. Det samme gjelder for gullsmeden David-Andersen. Jenny Skavlan er dessuten aktuell på årets NXT Nordic hvor hun representerer Tise i en samtale om klimafokuserte entreprenører.
5. Vegard Harm (@vegardharm) – 506 000 følgere
Norges aller første (og største?) Vine-kjendis. Vegard Harm startet nemlig sin karriere på appen Vine, og i dag er han en av landets største influensere med eget talk show, tidligere TV-program Lyfe of Harm i tillegg til at han har deltatt på en rekke kjendisprogrammer. Han er aktiv på Instagram og gjør flere samarbeid med ulike e-handlere, dog ikke så ofte, noe som gjør han til en ettertraktet influenser på markedet. Han er på lik linje med Skavlan NXT-aktuell, som konferansier sammen med Christine Dancke.
4. Lasse L. Matberg (@lasselom) – 705 000 følgere
Matberg ble kjent for det norske folk som realitydeltaker og har gjort suksess av dette i de senere år. Nå er han medeier i treningssenteret Crossfit Centrum i Rogaland, podcast-host og forfatter av egen strikkebok. På sin profil reklamerer han titt og ofte for produktet og nettbutikken Snåsa Naturlig Mineralvann, motorsykkelforhandleren Triumph Motorcycles Nordic og klesprodusenten Dovre.
3. Espen Hatleskog (@pilotviking) – 878 000 følgere
Denne skjeggete vikingen har inngått partnerskap med skjeggprodukt-selskapet The Beard Struggle, e-handleren Grimfrost og kameraprodusenten GoPro. Hatleskog har mange utenlandske følgere og nærmer seg millionen i antall.
2. Manuela Kjeilen (@passionforbaking) – 1 100 000 følgere
Kjeilen startet å blogge i 2010 og har siden den tid vokst sin business til komplementerende app og e-handel under navnet Love Manuela. I 2021 omsatte Passion for Baking AS for 428 000 kroner. Kjeilen gjør kun egenreklame på sin profil, men vi valgte å inkludere bloggeren og e-handleren i listen likevel da hun jo tjener på å bygge egen varemerke.
1. Erling Braut Haaland (@erling.haaland) – 17 300 000 følgere
Haaland. Den populære fotballspilleren er verdenskjent, noe som merkes på antall millioner følgere. Han er helt klart på topp i Norge, og gjør flere annonsørsamarbeid til sine internasjonale følgere på Instagram. Blant annet har han landet en deal med Samsung Norge, eller omvendt, hvor han reklamerer for telefon, ørepropper og en ny Samsung-klokke. Han er også ambassadør for smykke- og klokkeselskapet Micromilspec.