I dag avslørte Posten og Bring vinnerne av Netthandelsprisen 2021 via sitt digitale webinar. Etter å ha vært gjennom en lang prosess med stress-testing og nøye vurderinger, har juryen kommet frem til to nettbutikker som verdige vinnere i hver sin klasse.
Før vinnerne ble annonsert fortalte juryen blant annet om en vanskelig prosess. De beste norske nettbutikkene er så gode og profesjonelle, at det er vanskelig å skille de fra hverandre, forteller juryen.
Blant de beste nettbutikkene er det så mange gode kandidater, så det å skulle sitte igjen med én vinner til slutt, det har ikke vært lett, sier Arnulf Refsnes, som medlem av juryen, under presentasjonen.
Vinnerne kåres
Først kåres Årets nettbutikk med en omsetning på under 50 millioner kroner. Blant finalistene Sapatos, Apotera og Zizzi – er det Apotera som stikker av med seieren i år, til stor jubel og glede hos gjengen som var med via skjerm.
Denne nettbutikken har utmerket seg ved å gi en enkel og god opplevelse gjennom hele kjøpsreisen. De forstår kunden godt, de har tydelige og troverdige ambisjoner om videreutvikling og vekst, leser juryens begrunnelse.
Deretter kåres Årets nettbutikk med en omsetning på over 50 millioner kroner. Blant finalistene Get Inspired, Fjellsport og Linda Johansen, er det her Get Inspired som drar hjem med den gjeve prisen for tredje gang.
Denne nettbutikken har utmerket seg ved å utvikle seg og levere vekst år etter år. De har god innsikt i kundemålgruppen. De ligger hele tiden i forkant og tenker forbedringer i alt de gjør, leser juryens begrunnelse.
Også fra kontorene til Get Inspired blir nyheten tatt i mot med glede og jubel.
Dette er fantastisk! Det er tredje gangen vi vinner denne prisen, og det er en stor anerkjennelse for det arbeidet vi gjør. Juryen tester jo alle leddene i hele organisasjonen, og ikke bare én del.  Nå hører vi jubelen bak oss på kontoret her, dette er stort for oss, virkelig, sier Sindre Landevåg fra kontorene til Get Inspired.
Årets jury bestod av Kristin Dahl Hoffmann (Posten Norge), Ingvild Moen (Resonate AS), Torkel Johannessen (Convert Group AS), Vikki Nathalie Walle-Hansen (Bekk), Monica Solberg (FINN), Roy-André Tollefsen (Enjoy.ly) og Arnulf Refsnes (Naardic.no).
De nominerte butikkene har blitt vurdert etter fire hovedkriterier; kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. Totalt 1200 nettbutikker har vært med i prosessen.