Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disse grønne initiativene skal motarbeide kjøpehysteriet

Nils Vibe-Rheymer v/Ikea og Simon Larsen v/Naturkompaniet.
Foto: Ikea/Naturkompaniet
Elisabeth Dahl Skjervheim

Slik tar noen av de største omnikanalaktørene standpunkt til Black Week.

ANNONSE

Det svenske klesmerket Haglöfs er kanskje et av selskapene i Norden som har tatt det mest markante standpunktet under kampanjeperioden Black Friday og Black Week.

De siste 7 årene har selskapet vist motstand til kampanjeperioden ved å øke prisene, gi hele overskuddet til veldedige organisasjoner eller promotere brukte produkter i stedet for nyproduserte.

I 2021 besluttet de imidlertid at de ikke lenger ønsket å vie mer oppmerksomhet til Black Friday.

Da sluttet vi å kalle dagen for Green Friday, og vi lanserte ingen spesifikk kampanje, men stengte bare ned alle aktiviteter der vi hadde lov til det, og gikk ut i det fri i stedet. Vi ønsket ikke lenger å gi årets mest aggressive salgsdag oppmerksomhet i det hele tatt. I år gjør vi det samme, forteller kommunikasjonssjef for bedrifts- og samfunnsansvar, Sara Skogsberg Cuadras til Netthandel.

Ikke alene

Flere kjente aktører stiller seg bak Haglöfs' tilnærming. Én av disse er Ikea, som organiserer ulike kampanjer fra år til år.

Deriblant "strammedagen" hvor Ikea hjelper kunder med å etterstramme møblene slik at de varer lenger, "Ikea kjøper tilbake", og Hack Friday, hvor Ikea utfordrer kundene til å bli kreative med det de har, i stedet for å kjøpe nytt.

I år skal vi gjøre en del aktiviteter for våre Ikea Family-medlemmer for å fremme et mer bærekraftig liv i hjemmet. Det vil dreie seg om gjenbruk, plantebasert mat og generelt få møblene til å vare lenger – men det skal sies at vi gjør dette året rundt og ikke bare knyttet til Black Friday, forteller Nils Vibe-Rheymer, pressevakt i Ikea Norge.

Den svenske detaljhandelsaktøren Naturkompaniet har arrangert Green Week i Norge siden Naturkompaniet etablerte seg på det norske markedet.

Som en del av årets kampanjeperiode tilbyr selskapet kundemedlemmer å få sine tursko i skinn og G-1000 produkter fra Fjällräven vokset helt gratis i alle deres butikker i Norge, mellom 20. og 25. november.

De tilbyr også halv pris på utleie av turutstyr og vedlikeholdsprodukter i denne perioden, i tillegg til å dele kunnskap om vedlikehold.

For oss på Naturkompaniet er dette den eneste riktige måten å ta avstand til det kjøpsjaget som har utviklet seg gjennom årene i tilknytning til den siste uken i november, sier leder for detaljhandel i Naturkompaniet, Simon Larsen.

Grønt samarbeid

Også gjenbruksplattformen Pinsj har i år valgt å arrangere grønn fredag i samarbeid med reisebutikken Chillout Travel Store.

I forkant av årets Black Friday oppfordrer de kunder til å hjelpe til å fylle opp bruktsalgsstativet som skal stå plassert i en Chillout-butikk.

Bidragsvillige må registrere seg i Pinsj-appen og opprette en annonse over hva de ønsker å få solgt. Deretter gjennomfører butikken salget, og videresender 100 prosent av fortjenesten via Vipps.

Målet vårt er å gjøre det enklest mulig å velge grønne alternativer fremfor å bidra til overforbruk, skriver Pinsj i en pressemelding.

Til tross for at Haglöfs de senere årene har valgt å avstå fra motkampanjer som Green Friday, er det tydelig for Sara Skogsberg Cuadras hvorfor stadig flere initiativer dukker frem.

Å ta et standpunkt mot Black Friday bidrar til å rette oppmerksomheten mot, og starte en samtale om, problemene med både å basere seg på systematiske rabatter for å drive salg og overdrevent forbruk.

Faren med systematiske rabatter er at de holder prisene kunstig lave og øker presset på leverandørkjeden for å holde kostnadene nede. Når produsentene utsettes for prispress, ender det opp med å påvirke lønnskostnadene og fabrikkarbeidernes lønninger negativt, forklarer hun avslutningsvis.

Del artikkel: