Flest med "godt" omdømme
Etter Vipps følger både Vinmonopolet og Finn.no i den øvrige delen av lista, med scoringer som sikrer et "svært godt omdømme". Men de er ikke de eneste retailerne på lista.
Blant de som scorer et "godt" omdømme, med en poengsum på mellom 65 til 79 poeng, finner vi blant annet Ikea, Posten Bring, Clas Ohlson, Komplett, Biltema, Elkjøp og såvidt XXL som ligger helt på grensen med sine 65 poeng.
Deretter følger de med "middels godt" omdømme, hvor blant annet Power og H&M ligger med sine henholdsvis 64 og 56 poeng.
"Bemerkelsesverdig"
Verre er det imidlertid for dagligvareaktørene. De faller stort sett alle mann.
Mens Obs kommer inn som beste dagligvareaktør med 78 poeng, følger Kiwi, Meny og Coop med summer på henholdsvis 75, 74 og 73 poeng.
Rema og Spar ligger også på det grønne området, mens Bunnpris og Norgesgruppen havner nederst på "middels godt" omdømme. Meny faller hele fire poeng i årets måling, og Orkla blir også vurdert til et middels godt omdømme.
Meny rammes av at folk mener kjeden i mindre grad enn i 2023 gir dem god verdi for pengene, men omdømmet er fortsatt godt. Det er bemerkelsesverdig at Orkla bare har et middels godt omdømme, og at Norgesgruppen ligger nær bunnen av listen.
Dette er store og viktige bedrifter som bør ha ambisjoner om å ha godt omdømme i befolkningen. Jeg tenker at begge har et uforløst potensial, sier Ole Christian Apeland.