Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disse har best omdømme i Norge – Vipps på topp: "Elsket og beundret av det norske folk"

Adm. dir. i Apeland, Ole Christian Apeland. // Foto: Apeland
Fått til noe få andre digitale tjenester har klart, sier Apeland-sjefen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

I dag presenterer Traction Norge årets utgave av den årlige omdømmeundersøkelsen Traction Norge. Her vurderer nordmenn hvilke norske varemerker på dimensjoner som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene.

Og for første gang er det betalingsløsningen Vipps som ligger helt på topp, som det varemerket i Norge med aller best omdømme. Ikke nok med det – de får også den beste omdømmesvoren som noen gang er målt i Traction Norge.

Vipps har på samme måte som Finn.no og noen få andre digitale tjenester klart å både bli elsket og beundret av det norske folk. Nordmenn mener Vipps leverer høy kvalitet, er dyktige på innovasjon og godt ledet, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland.

I undersøkelsen, som er gjennomført av kommunikasjons- og analysebyrået Apeland, scorer Vipps 92 poeng på en skala fra null til 100.

Scoren viser at folk stoler på, liker og er imponert over Vipps. Sammen med Finn.no, Vinmonopolet og Tine, utgjør de gruppen som har "svært godt omdømme" i befolkningen nå, sier Ole Christian Apeland.

Se hele listen nederst i artikkelen. 

ANNONSE

Flest med "godt" omdømme

Etter Vipps følger både Vinmonopolet og Finn.no i den øvrige delen av lista, med scoringer som sikrer et "svært godt omdømme". Men de er ikke de eneste retailerne på lista.

Blant de som scorer et "godt" omdømme, med en poengsum på mellom 65 til 79 poeng, finner vi blant annet Ikea, Posten Bring, Clas Ohlson, Komplett, Biltema, Elkjøp og såvidt XXL som ligger helt på grensen med sine 65 poeng.

Deretter følger de med "middels godt" omdømme, hvor blant annet Power og H&M ligger med sine henholdsvis 64 og 56 poeng.

"Bemerkelsesverdig"

Verre er det imidlertid for dagligvareaktørene. De faller stort sett alle mann.

Mens Obs kommer inn som beste dagligvareaktør med 78 poeng, følger Kiwi, Meny og Coop med summer på henholdsvis 75, 74 og 73 poeng.

Rema og Spar ligger også på det grønne området, mens Bunnpris og Norgesgruppen havner nederst på "middels godt" omdømme. Meny faller hele fire poeng i årets måling, og Orkla blir også vurdert til et middels godt omdømme.

Meny rammes av at folk mener kjeden i mindre grad enn i 2023 gir dem god verdi for pengene, men omdømmet er fortsatt godt. Det er bemerkelsesverdig at Orkla bare har et middels godt omdømme, og at Norgesgruppen ligger nær bunnen av listen.

Dette er store og viktige bedrifter som bør ha ambisjoner om å ha godt omdømme i befolkningen. Jeg tenker at begge har et uforløst potensial, sier Ole Christian Apeland.

Foto: Traction Norge 2024 // Apeland

 

Del artikkel: