Den årlige omdømmemålingen Traction Norge delte i går resultatene etter at 50 store virksomheters omdømme er målt over ett helt år. På topp troner Vinmonopolet, for andre året på rad.
Det er kommunikasjonsbyrået Apeland som står bak den årlige målingen. På en skala fra 0 til 100 scorer Vinmonopolet 85 poeng – nøyaktig det samme som i fjor.
Vinmonopolets posisjon er imponerende. De har gjort en solid innsats under pandemien, og folk har en enorm tillit til dem. Omdømmescoren på 85 poeng er like bra som i fjor. De scorer også svært godt på kvalitet og ledelse, sier Miriam G. Edvardsen i Apelands analysegruppe.
Som nummer to på topp ligger FINN med sine 84 poeng. Dette synes Adéle Cappelen Blystad, senior kommunikasjonsrådgiver i FINN, er kjempeviktig. FINN scorer dessuten høyest av alle de 50 selskapene på etikk.
Vi synes selvfølgelig det er utrolig stas og hyggelig at vi er på topplisten over selskapene i Norge med best omdømme. Omdømmet vårt er noe vi har jobbet med over lang tid, som vi er veldig stolte av og som vi har stort fokus på i hele FINN. Det vi sier, og som vi er veldig opptatt av, er at omdømmet vårt er noe alle i FINN skal ha eierskap til.
Det er noe vi skal tenke på når vi snakker med brukerne våre, er ute og møter kunder, snakker med samarbeidspartnere - ja i alle ledd. Å ha et godt omdømme er rett og slett kjempeviktig, og vi er utrolig stolte av den posisjonen FINN har i dag, og ikke minst over at vi scorer høyest av alle selskapene på etikk, sier Blystad til Ehandel.
"Selvsagt fornøyde"
Blant dagligvarene KIWI, Meny, Coop, Rema 1000 og Bunnpris, er det førstnevnte som kan skilte med høyest score. Andre relevante navn på listen er blant annet IKEA, Posten, Felleskjøpet, Stormberg, Biltema, XXL, Elkjøp og H&M.
Felleskjøpet er med sine 79 poeng den som scorer best blant de sist nevnte. Også de scorer spesielt høyt på etikk.
Vi er selvsagt fornøyde med å klatre oppover på omdømmekåringen, og vi setter ekstra pris på at vi scorer høyt på driverne "etikk" og "kvalitet". Dette er temaer vi daglig har fokus på gjennom hele organisasjonen. Formålsparagrafen vår er å styrke den norske bondens økonomi på kort og lang sikt. Et godt omdømme tuftet på kvalitet og etikk er avgjørende for å lykkes med å oppfylle den, sier Sigbjørn Vedeld, seniorrådgiver kommunikasjon i Felleskjøpet Agri, til Ehandel.