Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disse merkevarene troner på topp innen bærekraft – Finn.no vinner tredje året på rad

Erik Elvingsson Hedén, adm. dir. i SB Insight // Foto: Presse
Disse oppfattes som mest bærekraftige.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nok en gang har Sustainable Brand Index spurt norske forbrukere: Hvilken merkevare er mest bærekraftig?

Hvert år samler nemlig undersøkelsen svar fra et titalls tusen intervjuer med Ola og Kari Nordmann, som forteller hvilke bransjeaktører de oppfatter som de mest bærekraftige. For tredje året på rad er det markedsplassen Finn.no som troner på topp.

Finn.no har vært en leder innen resirkulering og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, kommenterer Erik Elvingsson Hedén, administrerende direktør i SB Insight, selskapet bak Sustainable Brand Index.

Komplett liste over bransjekategorien netthandel finner du nederst i artikkelen. 

Dobbel vinner

I undersøkelsen finn respondentene mulighet til å velge blant 282 merkevarer i 25 ulike bransjer når de peke på den de oppfatter som mest bærekraftig.

Resultatet samles i en toppliste, uavhengig av bransje, og deretter listes bransjevinnerne opp. Finn.no vinner førsteplassen både generelt og i kategorien e-commerce.

Om vi tar en titt på topp 10-listen finner vi, etter Finn.no, Änglamark, Posten, Q-meieriene, Vy, Flytoget, Tine, Ruter, Ikea og Vinmonopolet. Sistnevnte vant dessuten nylig Posten Brings kåring og tittelen Årets Nettbutikk.

LES OGSÅ: Netthandelsprisene 2023 – årets nettbutikker er kåret: "Imponerer og inspirerer" 

Begynner vi i den andre enden, finner vi årets tapere. Dette er altså de ti merkevarene nordmenn oppfatter som minst bærekraftige av de totalt 282 merkevarene i undersøkelsen.

Også her finner vi flere retailere: Jafs, Magnum, Nelly.com, British Airways, Zara, Mango, Procter & Gamble, L'Oréal Paris, Gina Tricot, Accessorize.

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: