ANNONSE

Disse plattformene velger norske e-handlere: Én stikker seg ut som særlig populær

Det var mange som tok turen da Epinova inviterte til presentasjonen av årets Digital handel-rapport. // Foto: Epinova
De fleste er "mellomfornøyde" med eget valg av plattform.
Linn Adine Andersen

Hvilke plattformer er de mest populære blant større norske nettbutikker i dag? Det har Epinova tatt rede på i sin rapport Digital Handel som ble sluppet i januar.

LES OGSÅ: De har lagt norske nettbutikker under lupen: Slik investerer nettbutikkene

Seksti av landets e-handlere, med en omsetning på over 50 millioner kroner, han svart på en rekke spørsmål deres undersøkelse, omfattende både plattformvalg, kundedata og personalisering samt innovasjons- og fokusområder – for å nevne noe.

I denne artikkelen tar vi en titt på hvilke plattformer som viste seg mest populære i undersøkelsen.

Høyere forventninger

Først vil vi påpeke funnet i rapporten som konstaterer at norske e-handlere har stadig høyere forventninger til hva en moderne e-handelsplattform skal levere.

Det er nemlig 24 prosent flere i år som "bare" er mellomfornøyd med valg av plattform. Totalt svarte 41 prosent av de spurte i undersøkelsen dette.

34 prosent av de spurte forteller at de er veldig fornøyde med dagens plattformvalg, og 12 prosent er ikke fornøyde.

Disse plattformene er de mest brukte:

  1. Optimizely Commerce
  2. Egenutviklet
  3. Adobe Commerce (Magento) 
  4. WordPress/WooCommerce 
  5. Shopify 
  6. Multicase
  7. Drupal 
  8. Salesforce

Optimizely Commerce er dobbelt så mye brukt som neste mann i rekka, nemlig den egenutviklede plattformen.

I fjor oppga hele 71 prosent av de som svarte at de brukte en egenutviklet e-handelsløsning at den var vanskelig å vedlikeholde.

Resultatene i år viser likevel ikke de store endringene fra fjoråret, som var den første utgaven av Epinovas rapport Digital Handel.

LES OGSÅ: Så mange er misfornøyde med plattformvalg – dette er årsakene

Del artikkel: