Det er vinterferie i store deler av landet og det merkes i Prisjakts statistikker. Mens noen planlegger å ta fatt på snødekte innkjørsler eller hive på seg skøytene – kommer det tydelig frem at de kommende ukene også vil by på mye innekos blant nordmenn.
Christoffer Reina, Prisjakts Norgessjef, har lagt søketrendene under lupen og hentet frem statistikker.
I ukene før årets vinterferie har kjøpsinteressen for en rekke ulike produktkategorier økt sammenlignet med tidligere år. Vi ser for eksempel at nordmenn er ekstra interessert i å gå på skøyter og spille tennis, sier Reina til Ehandel.
Skøyter er nemlig den kategorien med størst økning i perioden 1. til 19. februar, sammenlignet mot samme periode i fjor. Faktisk er nordmenn så skøytelystne at kategorien øker med hele 768 prosent.
Men den store vinterferietrenden for i år er at man i større grad er hjemme. Vi ser nemlig at mange vil kjøpe produkter til hjemmet, for eksempel joggebukser, slow cookers, selskapsspill og VR-headset har vært veldig populært, fortsetter Reina.
Airfryers, slow cookers og VR-briller passer nok kanskje like så godt på hytta som i hjemmet, men økningen på 764 prosent i kategorien reisevesker tyder kanskje også på at flere er lokket til varmere strøk i vinterferien.
Her er alle Prisjakts kategorier hvor kjøpsinteressen økte ekstra mye i perioden 1. til 19.februar i år, sammenlignet med fjoråret:
- Skøyter: 768%
- Reisevesker: 764%
- Hodelykt: 637%
- Snøfreser: 454%
- Airfryers: 381%
- Elsykler: 295%
- Vester: 277%
- Power banks: 205%
- Sandwich toasters: 164%
- Joggebukser: 162%
- Droner: 140%
- Bread makers: 129%
- Baketilbehør: 115%
- Slow Cookers: 115%
- Tennissko: 101%
- VR-headsets: 100%
- Selskapsspill: 96%
- Ryggsekker: 95%
- Vinterdekk: 92%
- Sikkerhetskameraer: 90%
- Skotørker: 82%
- Proteinpulver: 80%