Tidligere denne uken kunne Prisjakt meddele at en ny Norgessjef er pĂ¥ plass. Det er Christoffer Reina som skal styre skuta fremover og nĂ¥ disker han opp med de heteste trendene blant nordmenns søk hos prissammenligningstjenesten.
Det er ferietider og uavhengig av om man skal reise utenlands eller innenlands er det tydelig at nordmenn jakter de billigste prisene pĂ¥ typiske ferieprodukter. Blant annet kan Reina fortelle at kjøpsinteressen for reisevesker har økt med hele 137 prosent i perioden 1.-22.juni, sammenlignet med samme periode i fjor.
Dessuten har Opinion nylig gjennomført en undersøkelse pĂ¥ vegne av Prisjakt som tar for seg nordmenns ferieplaner for sommeren.
Hele 47 prosent av de spurte svarer at de ikke planlegger en ferie utenfor Norge denne sommeren. Av de som skal pĂ¥ ferie velger 37 prosent Ă¥ reise med fly, mens 19 prosent planlegger bilferie, enten i Norge eller utenlands.
2020 og 2021 var jo Ă¥rene da mange nordmenn gjenoppdaget Norge som ferieland, og jeg er derfor ikke overrasket over at sĂ¥pass mange velger Ă¥ fortsette Ă¥ feriere innenfor grensene. I tillegg har definitivt en presset privatøkonomi, skyhøye priser pĂ¥ strøm og drivstoff og urolighetene som sprer seg under  krigen i Ukraina helt sikkert pĂ¥virket lommeboken til mange, som derfor velger kortreist ferie i Ă¥r ogsĂ¥. Og pĂ¥ toppen av dette kommer kaos, køer og ventetid pĂ¥ flyplassene.
At sĂ¥ mange derfor velger Norgesferie er ikke veldig overraskende, mens desto mer gledelig ogsĂ¥ for handelsstanden. For det betyr jo at feriepengene brukes i norske butikker, og ikke legges igjen pĂ¥ taxfreebutikken eller pĂ¥ feriedestinasjonen utenfor Norge, sier Reina til Ehandel.
Foruten reisevesker er det flere produkter som lett kan relateres til feire som topper listene. Lesebrett og e-bøker har en økt kjøpsinteresse pĂ¥ 128 prosent, instantkameraer pĂ¥ 72 prosent og powerbanker pĂ¥ 67 prosent – dette i perioden 1.-22.juni sammenlignet mot fjorĂ¥ret.
LES OGSĂ…: Han er Prisjakts nye Norgessjef: "Vi spiller en viktig rolle"
Pandemiens værende trender
I løpet av de siste Ă¥rene er det nok mange som har gjenopptatt eller oppdaget gleden ved Ă¥ kokkelere i eget kjøkken nĂ¥r favorittrestaurantene og samfunnet i øvrig har vært delvis nedstengt. Dette har ført til at flere har investert i nytt kjøkkenutstyr, en trend som ikke ser ut til Ă¥ forsvinne selv restaurantene er gjenĂ¥pnet.
Det er ingenting som nĂ¥ tyder pĂ¥ at salg av kjøkkenutstyr kommer til Ă¥ bli mindre populært fremover, tvert i mot. Kjøkkenkategorien opplevde sterk vekst under pandemien, i takt med at vĂ¥re hjem fikk større betydning for folk flest. Vi la til oss nye vaner, hvor en økt interesse for matlaging definitivt var en av dem.
Det øker ogsĂ¥ behovet for Ă¥ oppdatere utstyrsfronten med stadig nye komponenter og gadgets, og norske nettbutikker har vært flinke til Ă¥ møte - kanskje ogsĂ¥ styrke - dette behovet gjennom Ă¥ tilby et stadig bredere sortiment, sier Reina.
I kategorien kjøkkenutstyr ser man en tydelig økt interesse for mellomstore kjøkkenmaskiner. Interessen for Multicookers er størst med en økning pĂ¥ 167 prosent. Deretter følger kullsyremaskiner med 10 prosent økning, pizzaovnen med 33 prosent og iskrem-maskiner, riskokere og salt- og pepperkvern med økninger 10 prosent.
Reina pĂ¥peker at disse funnene underbygger tidsskillet som kom under pandemien, hvor varer man normalt handlet i fysiske butikker nĂ¥ anskaffes direkte over nettet. Det mĂ¥ ogsĂ¥ nevnes at de pandemirelaterte produktene hĂ¥ndsprit og ansiktsmasker er ned henholdsvis 87 og 40 prosent – dette er nordmenn lei av.
Liste over kategorier som trender mest hos Prisjakt akkurat nĂ¥ (1.-22.juni 2022, sammenlignet mot 2021)
Multicookers: +167%
Reisevesker: +137%
Lesebrett: + 128%
Luftrensere: +118%
HundehalsbĂ¥nd og kobbel: +109%
Prosjektorer: +108%
Batterier for verktøy: +90%
Mikrofoner: +84%
Joysticks & flykontroller: +82%
Instantkamera: +72%