Tidligere denne uken kunne Prisjakt meddele at en ny Norgessjef er på plass. Det er Christoffer Reina som skal styre skuta fremover og nå disker han opp med de heteste trendene blant nordmenns søk hos prissammenligningstjenesten.
Det er ferietider og uavhengig av om man skal reise utenlands eller innenlands er det tydelig at nordmenn jakter de billigste prisene på typiske ferieprodukter. Blant annet kan Reina fortelle at kjøpsinteressen for reisevesker har økt med hele 137 prosent i perioden 1.-22.juni, sammenlignet med samme periode i fjor.
Dessuten har Opinion nylig gjennomført en undersøkelse på vegne av Prisjakt som tar for seg nordmenns ferieplaner for sommeren.
Hele 47 prosent av de spurte svarer at de ikke planlegger en ferie utenfor Norge denne sommeren. Av de som skal på ferie velger 37 prosent å reise med fly, mens 19 prosent planlegger bilferie, enten i Norge eller utenlands.
2020 og 2021 var jo årene da mange nordmenn gjenoppdaget Norge som ferieland, og jeg er derfor ikke overrasket over at såpass mange velger å fortsette å feriere innenfor grensene. I tillegg har definitivt en presset privatøkonomi, skyhøye priser på strøm og drivstoff og urolighetene som sprer seg under krigen i Ukraina helt sikkert påvirket lommeboken til mange, som derfor velger kortreist ferie i år også. Og på toppen av dette kommer kaos, køer og ventetid på flyplassene.
At så mange derfor velger Norgesferie er ikke veldig overraskende, mens desto mer gledelig også for handelsstanden. For det betyr jo at feriepengene brukes i norske butikker, og ikke legges igjen på taxfreebutikken eller på feriedestinasjonen utenfor Norge, sier Reina til Ehandel.
Foruten reisevesker er det flere produkter som lett kan relateres til feire som topper listene. Lesebrett og e-bøker har en økt kjøpsinteresse på 128 prosent, instantkameraer på 72 prosent og powerbanker på 67 prosent – dette i perioden 1.-22.juni sammenlignet mot fjoråret.
LES OGSÅ: Han er Prisjakts nye Norgessjef: "Vi spiller en viktig rolle"
Pandemiens værende trender
I løpet av de siste årene er det nok mange som har gjenopptatt eller oppdaget gleden ved å kokkelere i eget kjøkken når favorittrestaurantene og samfunnet i øvrig har vært delvis nedstengt. Dette har ført til at flere har investert i nytt kjøkkenutstyr, en trend som ikke ser ut til å forsvinne selv restaurantene er gjenåpnet.
Det er ingenting som nå tyder på at salg av kjøkkenutstyr kommer til å bli mindre populært fremover, tvert i mot. Kjøkkenkategorien opplevde sterk vekst under pandemien, i takt med at våre hjem fikk større betydning for folk flest. Vi la til oss nye vaner, hvor en økt interesse for matlaging definitivt var en av dem.
Det øker også behovet for å oppdatere utstyrsfronten med stadig nye komponenter og gadgets, og norske nettbutikker har vært flinke til å møte - kanskje også styrke - dette behovet gjennom å tilby et stadig bredere sortiment, sier Reina.
I kategorien kjøkkenutstyr ser man en tydelig økt interesse for mellomstore kjøkkenmaskiner. Interessen for Multicookers er størst med en økning på 167 prosent. Deretter følger kullsyremaskiner med 10 prosent økning, pizzaovnen med 33 prosent og iskrem-maskiner, riskokere og salt- og pepperkvern med økninger 10 prosent.
Reina påpeker at disse funnene underbygger tidsskillet som kom under pandemien, hvor varer man normalt handlet i fysiske butikker nå anskaffes direkte over nettet. Det må også nevnes at de pandemirelaterte produktene håndsprit og ansiktsmasker er ned henholdsvis 87 og 40 prosent – dette er nordmenn lei av.
Liste over kategorier som trender mest hos Prisjakt akkurat nå (1.-22.juni 2022, sammenlignet mot 2021)
Multicookers: +167%
Reisevesker: +137%
Lesebrett: + 128%
Luftrensere: +118%
Hundehalsbånd og kobbel: +109%
Prosjektorer: +108%
Batterier for verktøy: +90%
Mikrofoner: +84%
Joysticks & flykontroller: +82%
Instantkamera: +72%