ANNONSE

Disse tre signerer Grønnvaskingsplakaten – sender et tydelig signal

Marius Husebø-Evensen, kommunikasjonssjef for Helthjem, Morgenlevering og DI.
Foto: Manus
Linn Adine Andersen

"Fortsatt en lang vei å gå"

ANNONSE

De tre selskapene Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation (DI) kunne i dag meddele at de alle signerer Grønnvaskingsplakaten. Dette skal være et tydelig signal om at bærekraft står høyt på agendaen på tvers av selskapene.

Vi signerer fordi vi ønsker å få på plass tydeligere rammer rundt vårt bærekraftsarbeid, og vår signering er et initiativ til å bidra positivt til det grønne skiftet, sier Marius Husebø-Evensen, kommunikasjonssjef for de tre selskapene, i en pressemelding.

Helthjem, Morgenlevering og DI er eid av Schibsted, Amedia og Polaris. Selskapene har et mål om å redusere klimagassutslippene med 50 prosent innen 2025, blant annet gjennom økt elektrifisering og optimalisering av rutenettverket.

Vi har fortsatt en lang vei å gå for å nå dette målet, men er samtidig sikker på at det er mulig gjennom hardt arbeid og dedikasjon, sier Husebø-Evensen.

LES OGSÅ: Lanserer plakat mot grønnvasking for norsk næringsliv

I selskap med 400 norske bedrifter

Grønnvaskingsplakaten ble lansert i 2020 og er utarbeidet av organisasjonen Skift i samarbeid med ZERO og WWF. Plakaten inkluderer FNs 17 bærekraftmål, og hittil har 400 norske selskap signert plakaten og dermed forpliktet seg til å følge dens råd.

Helthjem, Morgenlevering og DI har de siste årene etablert seg med innovative og brukervennlige løsninger. At de velger å signere plakaten sender et tydelig signal om at de tar bærekraft på alvor, sier Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift, i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Rigger Helthjem-teamet for videre vekst: "Vi gleder oss"

Han gleder seg over de nye tilskuddene, som i tillegg til signering av plakaten har egne prosjekter på gang for å nå en mer bærekraftig netthandel.

For eksempel ble DI nylig tildelt 16 millioner kroner fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge for kunne optimalisere hjemlevering gjennom kunstig intelligens. Slikt kommer godt med i et marked hvor andelen pakker sendt mellom privatpersoner ikke ser ut til å stagnere, men tvert i mot øke kraftig år etter år.

Del artikkel: