Nordmenn brukte store summer på netthandel i fjor, nærmere bestemt 156 milliarder kroner hvis man inkluderer reiser og billetter, i følge den ferske e-handelsrapporten fra Nets.
Mens de normalt store utgiftspostene til utenlandsferier og billetter til kultur- og idrettsarrangementer falt dramatisk i 2020, har nordmenn aldri handlet så mye varer på nett som i 2020. 54 prosent av det totale forbruket vårt på nett i fjor, ble brukt til å kjøpe fysiske varer.
Vi har sett en markant endring i nordmenns handlevaner, som uten tvil kan tilskrives koronaviruset, sier e-handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai.
Pandemien har ganske enkelt tvunget oss til å innrette hverdagen annerledes. Vi har testet ut nye produkter og tjenester som vi tidligere ikke ville ha utforsket. Over én av fem handler nå oftere på̊ nett sammenlignet med før koronapandemien inntraff.
Rapporten viser også en endring i betalingspreferanser, og i 2020 tok Vipps for første gang igjen PayPal og faktura som betalingsmetode ved kjøp på nett. Dette mener Nets kan skyldes at færre av oss handlet fra utenlandske nettbutikker i 2020, og at stadig flere nettbutikker tilbyr Vipps som betalingsmetode.
Klær, skjønnhet og takeaway
Det flest brukte penger på var klær, skjønnhetsprodukter og takeaway-mat, men også elektronikk, sportsutstyr og dagligvare kommer høyt opp på listen. I sum utgjorde varekjøpene rekordhøye 84,8 milliarder kroner – en nesten dobling fra 2019. De fleste kjøpene ble gjort i norske nettbutikker.
Det er første gang vi ser at varer er det vi handler aller mest av på nett. Nedstenging av fysiske butikker er selvsagt en medvirkende årsak til dette, men vi erfarer i tillegg at nettbutikkløsningene er blitt både flere og bedre. Kombinert med økt kapasitet hos post- og budfirmaer gir dette fornøyde kunder i den andre enden. Vi la derfor igjen atskillig mer penger i nettbutikkene i fjor enn vi noen gang har gjort tidligere, sier Fadai.
Norsk E-handel er en årlig statistikkrapport som gir et bilde av netthandelen og hvordan den utvikler seg i Norge. Undersøkelsen ble utført av Kantar/SIFO for Nets i tidsrommet juni–desember 2020.