Det norske tech-selskapet Lipscore leverer teknologi som skal gjøre det enklere å samle inn produktanmeldelser fra kunder etter kjøp på nett eller i fysisk butikk. Nå tar selskapet sikte på Sverige etter markant vekst.
Ved inngangen til sommerferien hadde Lipscore i underkant av 50 kunder, et halvår senere har de nesten 100 kunder. Blant selskapene på kundelisten, finner vi kjeder som Jernia, ARK Bokhandel, Scorett og Elektroimportøren, samt nettbutikker som Mimmis og Coverbrands. Også telecom-selskaper som Telia, Elisa og Ice bruker Lipscore.
Henning Frettem som er daglig leder og gründer av Lipscore, hevder brukergenerert innhold av denne typen bidrar til å øke konverteringsrate og ordreverdi. I tillegg har produktomtalene positiv effekt på både SEO og kundetillit, mener han.
Nettbutikker som har et betydelig antall produktanmeldelser i sine nettbutikker, øker omsetningen og lønnsomheten. Dette er et budskap som det har tatt lang tid å selge inn i markedet, men nå er det i ferd med å løsne for alvor, sier Frettem.
Må lykkes i Sverige
Lipscore har i dag årlige lisensinntekter på nærmere 6 millioner kroner. I disse dager ansettes de første svenske selgerne til deres Oslo-kontor.
Selskapet har kunder i seks land, men frem til nå har vi fokusert på Norge. Nå har vi bevist at teknologien vår fungerer og vi er nå klar for å starte vår utenlandsreise for alvor, sier Frettem og forteller at Sverige blir første stoppested.
Denne høsten har Amazon lansert sin nettbutikk i nettopp Sverige. En av Amazons mange konkurransefortrinn er deres mange produktomtaler i form av både stjerner og lengre kundetekster.
Frettem er ikke redd for Amazon, men mener tvert imot at Amazons satsing i Sverige er gode nyheter for egne muligheter.
Suksessformelen til Amazon er sammensatt, men det er ingen hemmelighet at Amazon er gode til å hente tilbakemeldinger fra kundene sine. Her har nordiske nettbutikker slurvet i mange år. Flere av våre nye kunder har vist til Amazon-etableringen når de har tatt kontakt, forteller Frettem.
Ikke alene
Henning Frettem påpeker at Lipscore slettes ikke er de eneste selskapet som i disse dager sikter mot Sverige. Også selskaper som Kindly og Boost.ai skal visst nok være i gang med å ansette folk til å jobbe mot det svenske markedet.
Svensk ehandel er mye større og mer profesjonell enn den norske. Å lykkes i Norge for et norsk teknologiselskap er én ting. Den store svenneprøven er hvorvidt vi lykkes i Sverige. Klarer vi det, er det ingen grenser for hvor langt vi kan komme, avslutter Frettem.
LES OGSÅ: Spår norsk Amazon-lansering i år: "Hvis de bestemmer seg for å ta noe, tar de det"