Det norske tech-selskapet Lipscore leverer teknologi som skal gjøre det enklere Ă¥ samle inn produktanmeldelser fra kunder etter kjøp pĂ¥ nett eller i fysisk butikk. NĂ¥ tar selskapet sikte pĂ¥ Sverige etter markant vekst.
Ved inngangen til sommerferien hadde Lipscore i underkant av 50 kunder, et halvĂ¥r senere har de nesten 100 kunder. Blant selskapene pĂ¥ kundelisten, finner vi kjeder som Jernia, ARK Bokhandel, Scorett og Elektroimportøren, samt nettbutikker som Mimmis og Coverbrands. OgsĂ¥ telecom-selskaper som Telia, Elisa og Ice bruker Lipscore.Â
Henning Frettem som er daglig leder og grĂ¼nder av Lipscore, hevder brukergenerert innhold av denne typen bidrar til Ă¥ øke konverteringsrate og ordreverdi. I tillegg har produktomtalene positiv effekt pĂ¥ bĂ¥de SEO og kundetillit, mener han.
Nettbutikker som har et betydelig antall produktanmeldelser i sine nettbutikker, øker omsetningen og lønnsomheten. Dette er et budskap som det har tatt lang tid Ă¥ selge inn i markedet, men nĂ¥ er det i ferd med Ă¥ løsne for alvor, sier Frettem.
MĂ¥ lykkes i Sverige
Lipscore har i dag Ă¥rlige lisensinntekter pĂ¥ nærmere 6 millioner kroner. I disse dager ansettes de første svenske selgerne til deres Oslo-kontor.
Selskapet har kunder i seks land, men frem til nĂ¥ har vi fokusert pĂ¥ Norge. NĂ¥ har vi bevist at teknologien vĂ¥r fungerer og vi er nĂ¥ klar for Ă¥ starte vĂ¥r utenlandsreise for alvor, sier Frettem og forteller at Sverige blir første stoppested.
Denne høsten har Amazon lansert sin nettbutikk i nettopp Sverige. En av Amazons mange konkurransefortrinn er deres mange produktomtaler i form av bĂ¥de stjerner og lengre kundetekster.Â
Frettem er ikke redd for Amazon, men mener tvert imot at Amazons satsing i Sverige er gode nyheter for egne muligheter.
Suksessformelen til Amazon er sammensatt, men det er ingen hemmelighet at Amazon er gode til Ă¥ hente tilbakemeldinger fra kundene sine. Her har nordiske nettbutikker slurvet i mange Ă¥r. Flere av vĂ¥re nye kunder har vist til Amazon-etableringen nĂ¥r de har tatt kontakt, forteller Frettem.
Ikke aleneÂ
Henning Frettem pĂ¥peker at Lipscore slettes ikke er de eneste selskapet som i disse dager sikter mot Sverige. OgsĂ¥ selskaper som Kindly og Boost.ai skal visst nok være i gang med Ă¥ ansette folk til Ă¥ jobbe mot det svenske markedet.Â
Svensk ehandel er mye større og mer profesjonell enn den norske. Å lykkes i Norge for et norsk teknologiselskap er én ting. Den store svenneprøven er hvorvidt vi lykkes i Sverige. Klarer vi det, er det ingen grenser for hvor langt vi kan komme, avslutter Frettem.
LES OGSĂ…: SpĂ¥r norsk Amazon-lansering i Ă¥r: "Hvis de bestemmer seg for Ă¥ ta noe, tar de det"