Dobbel merkedag førte til doblet blomstersalg hos Coop. I år falt morsdag og Valentinsdagen på samme søndag, og Coop forteller at de solgte blomster for 26 millioner kroner i forrige uke.
Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og Valentinsdagen er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
Til sammenligning solgte Coop blomster for 11 millioner i uke 7 i fjor. Butikkjeden hadde forventet å selge for rundt 20 millioner i uke 6 i år.
Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke, og blomstersalget er på nivå med andre typiske blomstersesonger som påske, 17. mai og jul, sier Kristiansen.
Det er roser, tulipaner og morsdagsbuketter som var mest populært til søndagens merkedager. Gaveprodukter som orkide og hortensia er også populært.
Roser er den aller mest populære blomsten til morsdag og Valentinsdagen. Menn kjøper gjerne litt mer eksklusive og dyre roser til disse anledningene for å gjøre stas på sin kjære, og det er jo koselig, sier Kristiansen.
Coop skal generelt ha opplevd god vekst på blomstersalget gjennom corona-året 2020. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2019. Aller mest populært var sommerblomster. Her hadde Coops butikker en vekst på hele 30 prosent i 2020.
Fjoråret var spesielt, og kundene våre brukte mye tid hjemme. Det var mer tid til å stelle i hus og hage, og dette så vi godt på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å friske opp hverdagen til folk, sier Kristiansen.