Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dommen er her: Slik blir julehandelen i år

Linda Vist, bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel.
Foto: NHO
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det blir færre gaver under treet i år – og Black Week blir ekstra viktig.

ANNONSE

Kampanjeperiodene i november og selve julehandelen går hånd i hånd. Hvert år starter julehandelen for mange i november, men i år er det forventet at enda flere vil legge julehandelen til Black Week for å jakte gode tilbud.

NHOs analyse av julehandelen 2023 står klar – og her er tallene.

Nordmenn vil julehandle for 130,4 milliarder kroner i år, fordelt på månedene november og desember. Det er forventet en svak økning i verdi, men volumene faller og det forventes færre pakker under juletreet i år. Samtidig vil dagligvare og netthandel stå for hele veksten i årets julehandel.

Norske forbrukere kjenner renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har i lang tid sett at de må prioritere hardere. Dette vil gi utslag også på årets julehandel, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

I gjennomsnitt vil hver enkelt forbruker handle for 12 263 kroner i mat, drikke og julegaver. Mer konkret er det forventet at 5 247 kroner legges igjen i dagligvarebutikkene, 880 kroner i norske nettbutikker og 6 136 kroner skal brukes på andre varer i desembermåned.

To færre handledager sammenlignet med desember i fjor vil også bidra til en reduksjon i årets julehandel.

Netthandel driver november-vekst

Det er ingen tvil om at forbrukerne i dagens marked er svært prisbevisste. NHO forventer at netthandel fortsetter å vokse sterkere enn butikkhandelen. Netthandelen er også den største driveren for at november stadig spiser andeler av den totale julehandelen – og nærmer seg desember i størrelse.

Her er noen av funnene NHO har gjort i sin julehandelsanalyse:

  • Nordmenn vil legge igjen 12,1 milliarder kroner i norske nettbutikker under julehandelen. Dette er en økning på 5 prosent mot 2022
  • Redusert kjøpekraft hos forbrukerne vil gjøre at flere starter julehandelen under Black Week for å jakte gode tilbud
  • Følgende bransjer øker omsetningen med over 50 prosent i julehandelen: kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker og elektronikk

Forbrukerne vil nok begynne julehandelen tidlig for å kunne planlegge godt, og samtidig sikre seg gode tilbud. Derfor vil Black Week være ekstra viktig i år. For kundene, men også for handelen, forteller Vist.

Pessimismen råder

En liten opptur i analysen er at hvordan lavere strømpriser sammenlignet med i fjor vil kunne gi en positiv effekt på julehandelen. Dette står i motsetning til økte renter og inflasjon, som på sin side vil redusere nordmenns kjøpekraft og redusere julehandelen. Ifølge Vist forventer deres medlemsbedrifter en forverring i markedet.

Det råder pessimisme i bransjen. I vår medlemsundersøkelse for oktober, var det flere som forventer forverring i markedet enn de som forventer forbedring, sier Vist.

Hun er likevel klar på at handelsnæringen er dyktig på tilpasning, og at endring og utvikling er normen.

Fremover vil det stilles enda større krav til gode handleopplevelser og evne til å tilpasse seg kundenes ønsker. I tillegg er kostnadsfokus og fleksibilitet viktig for å være blant de som lykkes, avslutter Vist. 

Del artikkel: