Sist gang Ehandel var i kontakt med Dressmykid var deres store mål å passere 20 millioner kroner i omsetning for 2021. Nylig var redaksjonen på besøk i Sandefjord, hvor vi møtte en storfornøyd Raymond Halvorsen, gründer og daglig leder i Dressmykid. Selskapet har nemlig ikke bare nådd målet sitt – men toppet veksten med 9,2 millioner mer enn forventet.
For å håndtere veksten har selskapet dessuten flyttet til nye lokaler, og hele bedriften rigges for sterk vekst videre i de neste årene. Slik har det gått for den norske nettbutikken under pandemien.
For 2021 landet vi på 29,2 millioner kroner i omsetning. Det ble 75 prosent vekst mot året før, altså gikk alt litt raskere enn vi hadde trodd. Vi er veldig fornøyde med fjorårets resultater, sier Raymond Halvorsen, med-gründer og daglig leder i Dressmykid, til Ehandel.
Etter beskjeden som kom fra Erna Solberg den 12.mars 2020, skjønte Halvorsen at det ville handle om én ting – nemlig å få tak i nok varer. Dette har også preget nettbutikken som i hovedsak selger klær til barn og unge fra 0 til 16 år, gjennom hele pandemien. De merket raskt at flere forbrukere flyttet seg over på nett og målgruppen deres vokste da også besteforeldre begynte å handle på nett.
Når folk hadde fått summet seg litt, så vi plutselig at det smalt. Det handlet om å få tak i nok varer, og det var en utfordring. Vi ser at vi kunne ha vokst mer om vi hadde fått tak i flere varer. Alle ble litt forsiktige under starten av pandemien – leverandørene våre tok ikke inn nok varer og det var en generell etterspørsel i markedet. Vi har jo sett og lært av at vi har hatt for lite varer, og da må man fremover ta litt risiko og tørre å ta i litt.
LES OGSÅ: Norsk nettbutikk vokser i tøft babymarked: "Mål om å klare 20 millioner"
Nøkkelen til suksess
Men et sortiment som passer barn fra 0 til 16 år har altså Dressmykid muligheten til å beholde kundene i hele 16 år. Dette skal de også klare ifølge Halvorsen, om de er flinke nok til å ivareta kunden underveis. I tillegg til en fremragende kundeservice som er til stede omtrent alle tider på døgnet, legger han mye av æren for suksessen på det faktum at de har turt å satse.
Mye av veksten vår bunner i at vi har turt å kjøpe og ta inn en del varer. Når kunden kommer til oss er vi i hovedsak ikke tomme for varer eller størrelser. Har du slike mangler ofte, risikerer du at kunden går et annet sted. Dette er nok litt av nøkkelen til vår suksess, nettopp det at vi har turt å satse, sier Halvorsen.
Dressmykid benytter seg av norske Lipscore sine tjenester. Her scorer de høyt, med hele 4,9 av totalt 5 stjerner. Dette reflekterer arbeidet selskapet har lagt ned i å være tilgjengelige døgnet rundt, samtidig som de transparent viser seg frem på sosiale medier.
Vi er gode på kundeservice, og er tilgjengelige hele tiden. Vi er også aktive på sosiale medier, så kundene våre får et innblikk i hvem vi er og kan bli trygge på oss. Dessuten prøver vi å skille oss litt ut fra de store. Å fokusere på det samme som de største fokuserer på, høres ut som en dårlig idé. Den kampen taper du.
Aktuelt med Sverige-lansering
Dette med å fokusere på akkurat det du er god på – får man høre ofte fra andre i bransjen. Og nettopp dette er kanskje en av ingrediensene til en vellykket historie lik Dressmykids historie.
Ved spørsmål om selskapet har planer å åpne en butikk med tiden, er svaret klart nei. Halvorsen og teamet er gode på netthandel, og det er det de ønsker å vokse på. Også når det kommer til en utenlandsk ekspansjon er gründeren klar på at ingenting vil skje før man er 100 prosent klare.
Vi har på planen at vi ønsker å lansere i Sverige. Vi vet ikke helt når, men det er et prosjekt vi har gående. Det er en del ting som må på plass for å det til, og det handler også om å finne de riktige nøkkelpersonene. Vi ønsker ikke å gå halvveis inn i noe, skal vi inn i Sverige skal vi gjøre det helhjertet, sier Halvorsen.
Enn så lenge vokser Gasellebedriften Dressmykid godt i Norge, og det haster lite med en ekspansjon. Fra å ha vært en en-manns-bedrift i 2018 med arbeid døgnet rundt – nærmer familiebedriften seg i dag en litt mer normal drift, og et tilbakeblikk på de siste årene viser til enorm vekst på alle mulige måter.
Tilbake på start var det kun meg, og jeg måtte gjøre alt. Du lærer mye, for du har ikke noe valg. Det var jo et par tøffe år og det er en tøff bransje å etablere seg i med mange, store konkurrenter. Vi har alltid hatt troa på at vi skal få det til, og vi landa jo på beina til slutt.
100 prosent vekst mot fjoråret allerede
Om de kommende årene er det liten tvil om hvilken vei Dressmykid vil ta. Med to knallår bak seg, større lagerlokaler og kapasitet til videre drift, lover det godt fremover.
Bare hittil i år har vi 100 prosent vekst mot fjoråret, så vi har jo en bra start på 2022. Vi må vel kanskje regne med at veksten avtar noe utover, men en god start føles bra. Vi ser at kundene handler om igjen og kommer tilbake, fornøyde. Selv føler vi at vi er ekstremt flinke på kundeservice, med Alexander i spissen. Skulle det være noe så rydder vi opp med én gang, sier Halvorsen, og fortsetter:
Så lenge vi fortsetter å gjøre de riktige tingene vi har gjort til nå, så tror jeg veksten vil fortsette. Det har vi også lagt inn i budsjettene for i år og årene som kommer. Så får vi vente og se hvor dette ender – men vi kjører på mot målet vårt om å etablere oss som en av de største aktørene i Norge på akkurat det vi driver med.