Svenske Emma Sjödin satset i 2008 og startet nettbutikken Design Emma Sjödin. Tolv år senere pakker hun fortsatt bestillinger i egen kjeller, står for egen markedsføring og møter opp på utstillinger - men planene for fremtiden er samtidig store. I fjor omsatte nettbutikken for over 2 millioner kroner, og om alt går etter planen er dette tallet doblet innen de neste to årene.
Med en bakgrunn som illustratør og kunstner ønsket Sjödin å skape estetiske produkter til hverdagslige gjøremål. Fra sin nettbutikk selger hun nå egendesignede interiørprodukter til hele Europa. Hun samarbeider med flere fysiske butikker i Tyskland, Finland, Danmark, Sverige og Norge, og fremover vil fokuset være på Finland og England - kanskje også Japan.
Spesielt i Norge har hun funnet en stor kundegruppe, i tillegg til flere samarbeidspartnere innen markedsføring. Ved hjelp av femten norske Instagram-ambassadører forstår hun seg mer og mer på det norske markedet. Flere museer, husflider og selvstendige interiørbutikker er forhandlere av Sjödins produkter.
De norske kundene setter pris på genuint håndverk og kunstnerskap. At man legger ned tid og arbeider godt med sine bilder. Jeg både tegner, designer og markedsfører meg selv. Dette settes pris på, man ser opp til og verdsetter en gründer som arbeider hardt, sier Sjödin til Ehandel.
LES OGSÅ: Motemagasin lanserer nettbutikk
Lokal produksjon
Flere av Sjödins leverandører og produsenter befinner seg i Sverige. Hun forteller at det er viktig å kunne styre resultatet og at hun ofte er med når nye produkter skal produseres. De siste årene har hun produsert de fleste av linproduktene sine i Baltikum, hvor de har stor kompetanse innen nettopp linproduksjon.
Jeg har også jobbet mye i Sverige. Her er ikke den landlige tradisjonen like stor, men større innen hage. Jeg fokuserer tydelig mot en botanisk, nordisk og landlig stil, sier Sjödin.
De siste to årene har det gått radig for gründeren, og Sjödin skal derfor nå utvide bedriften til et aksjeselskap for å kunne beholde kapitalen til fremtidig utvikling. Nå foregår hele logistikken med lagerbeholdning, pakking og sending fra kjelleren i boligen - men fremover skal et av uthusene på småbruket gjøres om til fotostudio, og låven blir nytt lagerlokale.
LES OGSÅ: De skal ta hånd om logistikken når Miinto storsatser i Norge
Vil nå 4 millioner innen 2022
I fjor omsatte Sjödin for over 2 millioner svenske kroner, og om alt går etter planen er dette tallet doblet innen to år. Nøkkelen til suksess er i følge gründeren selve kundemøtet.
Det er viktig å møte kunden og få en følelse på hvordan man best kan utvikle bedriften, sier Sjödin.
Først og fremst er hovedfokuset å utvikle kundebasen i Norge og Sverige de neste årene, men også Finland og England vil oppta mye av tiden til kunstneren de neste årene. En stor del av arbeidshverdagen til Sjödin er på utstillinger, og hun nevner også at Japan kan være av interesse dersom hun finner en god formidler.
Jeg stiller hovedsakelig ut på større messer som Oslo Designfair, Formex og Hagemessen. For å lykkes og nå ut har jeg fullstendig tro på at det er bra å henvende seg til både privatkunder og forhandlere, sier Sjödin.