ANNONSE

Dropper Black Friday for grønn GivingWeek

Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen, gründere av teknologiselskapet Bookis.
therese.karlsrud.haugen

- Responsen var overraskende bra i fjor.

ANNONSE

I år som i fjor velger Bookis, den norske tjenesten for kjøp og salg av nye og brukte bøker på nett, å boikotte Black Week. I stedet for å rette fokus mot billige priser, fokuserer denne netthandelen på gjenbruk og nå giverglede.

- Vi er jo primært en plattform for delingsøkonomi, og er opptatt av at kunder velger brukt fremfor nytt. Det er derfor prinsipielt veldig viktig å sette fokus på gjenbruk denne uken hvor det legges opp til at forbrukerne skal handle MYE nye varer, sier Lasse Brurok, medgründer i Bookis, til Ehandel.

Bookis velger altså å satse grønt i år igjen, noe som fikk god respons fra brukerne i fjor.

- Responsen var overraskende bra i fjor, og mange har etterspurt det samme i år! Ikke bare for handlingen sin del, men også for budskapet sin del.

Gir bort barnebøker

Inspirert av giveraksjonen Giving Tuesday, som er et motsvar til Black Friday, vil nettbokhandelen nemlig gi bort barnebøker til barneavdelingen på Universitetssykehuset i hjembyen Tromsø i år.

I Sverige, som selskapet ekspanderte til tidligere i år, ønsker de å oppfordre folk til å legge ut bøker til salgs fremfor å kjøpe noe nytt.

- GivingTuesday er en litt annerledes amerikansk oppfinnelse som er langt mer givende enn nettopp Black Friday. I år har vi laget et system som gjør at for hver brukte bok som blir omsatt på Bookis, gir vi 5 kroner til å bygge biblioteket på barneavdelingen på Universitetssykehuset i Tromsø. I tillegg gir vi bort én barnebok per 10. brukt bok som blir omsatt på Bookis.

- Demper Black Week mer i år

I fjor kunne vi også skrive om IKEA, som valgte å ta fokuset vekk fra Black Friday til fordel for "Den store strammedagen". Dette året blir møbelgigantens tredje år på rad hvor de heller slår et slag for hva man har. Samtidig skrev vi nylig om nettbutikken Grønne Mil, som nå utfordrer flere i bransjen til å bli med på initiativet #NoBlackFriday.

Bookis-gründeren sier også at han merker at Black Week dempes noe mer i år enn tidligere, selv om det fremdeles er årets viktigste salgsperiode for mange.

- Jeg opplever at mange demper Black week mer i år enn tidligere. Samtidig er det jo åpenbart mange som satser fullt på handel disse dagene. For mange butikker og kjeder er jo perioden frem mot jul viktig for at økonomien for hele året skal gå rundt, avslutter Brurok.

Del artikkel: