Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dropper Black Friday for grønn GivingWeek

Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen, grĂ¼ndere av teknologiselskapet Bookis.
therese.karlsrud.haugen

- Responsen var overraskende bra i fjor.

ANNONSE

I Ă¥r som i fjor velger Bookis, den norske tjenesten for kjøp og salg av nye og brukte bøker pĂ¥ nett, Ă¥ boikotte Black Week. I stedet for Ă¥ rette fokus mot billige priser, fokuserer denne netthandelen pĂ¥ gjenbruk og nĂ¥ giverglede.

- Vi er jo primært en plattform for delingsøkonomi, og er opptatt av at kunder velger brukt fremfor nytt. Det er derfor prinsipielt veldig viktig Ă¥ sette fokus pĂ¥ gjenbruk denne uken hvor det legges opp til at forbrukerne skal handle MYE nye varer, sier Lasse Brurok, medgrĂ¼nder i Bookis, til Ehandel.

Bookis velger altsĂ¥ Ă¥ satse grønt i Ă¥r igjen, noe som fikk god respons fra brukerne i fjor.

- Responsen var overraskende bra i fjor, og mange har etterspurt det samme i Ă¥r! Ikke bare for handlingen sin del, men ogsĂ¥ for budskapet sin del.

Gir bort barnebøker

Inspirert av giveraksjonen Giving Tuesday, som er et motsvar til Black Friday, vil nettbokhandelen nemlig gi bort barnebøker til barneavdelingen pĂ¥ Universitetssykehuset i hjembyen Tromsø i Ă¥r.

I Sverige, som selskapet ekspanderte til tidligere i Ă¥r, ønsker de Ă¥ oppfordre folk til Ă¥ legge ut bøker til salgs fremfor Ă¥ kjøpe noe nytt.

- GivingTuesday er en litt annerledes amerikansk oppfinnelse som er langt mer givende enn nettopp Black Friday. I Ă¥r har vi laget et system som gjør at for hver brukte bok som blir omsatt pĂ¥ Bookis, gir vi 5 kroner til Ă¥ bygge biblioteket pĂ¥ barneavdelingen pĂ¥ Universitetssykehuset i Tromsø. I tillegg gir vi bort Ă©n barnebok per 10. brukt bok som blir omsatt pĂ¥Â Bookis.

- Demper Black Week mer i Ă¥r

I fjor kunne vi ogsĂ¥ skrive om IKEA, som valgte Ă¥ ta fokuset vekk fra Black Friday til fordel for "Den store strammedagen". Dette Ă¥ret blir møbelgigantens tredje Ă¥r pĂ¥ rad hvor de heller slĂ¥r et slag for hva man har. Samtidig skrev vi nylig om nettbutikken Grønne Mil, som nĂ¥Â utfordrer flere i bransjen til Ă¥ bli med pĂ¥ initiativet #NoBlackFriday.

Bookis-grĂ¼nderen sier ogsĂ¥ at han merker at Black Week dempes noe mer i Ă¥r enn tidligere, selv om det fremdeles er Ă¥rets viktigste salgsperiode for mange.

- Jeg opplever at mange demper Black week mer i Ă¥r enn tidligere. Samtidig er det jo Ă¥penbart mange som satser fullt pĂ¥ handel disse dagene. For mange butikker og kjeder er jo perioden frem mot jul viktig for at økonomien for hele Ă¥ret skal gĂ¥ rundt, avslutter Brurok.

Del artikkel: