Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Duoen gjør suksess med ny e-handel – passerer millionen

Bengt Pettersen og Kamilla Krane, eierne av The Cabinet.
Foto: Morten Rakke
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Kamilla Krane sikrer gullet på nett med sitt håndplukkede utvalg av nordiske smykker.

ANNONSE

Kamilla Krane er ei dame med lang erfaring innen salg og markedsføring. Etter fem år i stillingen som salgssjef i Komplett Bedrift tok hun valget om å satse på idéen hun hadde båret på en god stund. Hun ville starte sin egen nettbutikk og ta en posisjon i skjæringspunktet mellom klesbutikkene og gullsmeden.

I nettbutikken The Cabinet finner vi et kuratert utvalg av nordiske smykkemerker. Når Ehandel møter Krane digitalt i begynnelsen av påskeuka er hun noen minutter forsinket – og det på veldig gyldig grunnlag. Hun stod nemlig i kassa i The Cabinets butikk plassert i Stavern, og som allerede merker god pågang nå som sola og påska er ankommet.

Vi kjenner nå at det er et litt svakere marked, man merker den økonomiske nedgangen godt. Å få påsketrafikken her i Stavern er derfor helt perfekt, selv for oss som er såpass små, sier Kamilla Krane, daglig leder og gründer av The Cabinet, til Ehandel.

The Cabinet drives av Kamilla Krane og Bengt Nordstrøm Pettersen, gründerens kjæreste, partner in crime og medeier i nettbutikken. Hun forteller at han ikke er operasjonell i driften, men en god støttespiller – spesielt innen økonomi og innkjøp.

Vi lanserte nettbutikken i oktober 2019 og fikk en kjempefin start. Så kom korona i mars 2020 og alt ble satt på hodet. For oss som ikke hadde noe sammenligningsgrunnlag så opplevde vi at vi solgte veldig bra de to årene. Det har vært kjempegøy, og vi vokser sakte men sikkert organisk, forteller Krane.

Fordelaktig lokasjon

Som tidligere ansatt i Komplett har Krane et sterkt nettverk som hun omtaler som uvurdelig. Dessuten er hun omringet av et sterkt netthandelsmiljø og det kommer godt med som fersk e-handler.

Den tiden jeg var i Komplett var vi rundt 800 ansatte. Det er klart at med den størrelsen og tyngden får man utrolig mye læring med på kjøpet. Det er ikke helt uten grunn at det å ha jobbet i Komplett blir sett på som et kvalitetsstempel, og det veldig gøy å se at det er så mange som starter der, men som så går ut og følger sine egne idéer, for det opplever jeg at er en ganske høy andel, forteller Krane.

I nedgangstider faller smykker inn i kategorien varer som forbrukerne kanskje kutter ut. Men, samtidig er smykker klassiske gaver – og det slutter vi ikke å kjøpe. The Cabinet merker fremdeles vekst selv om det har stagnert noe siden pandemi-boosten.

I 2022 endte inntektene på over 1,2 millioner kroner, en økning på nærmere 50 prosent mot regnskapsåret 2021.

"Hadde veldig klare meninger"

Krane forteller at hun alltid er på utkikk etter nye muligheter hvor hun kan utforske og lære seg nye ting. Tar man en titt på tidligere erfaring får man kjapt bekreftet dette, med tidligere titler som markedssjef i Bølgen Kulturhus, presseansvarlig på Stavernfestivalen, salgssjef i Komplett Bedrift og nå: kommersiell leder i Solid Media. Her skal hun jobbe samtidig som hun drifter nettbutikken, som vokser sakte men sikkert videre.

Med sin allsidige bakgrunn valgte hun å gjøre alt selv i etableringen av nettbutikken, etter å ha kommet frem til et skarpt konsept med riktig sortiment.

Det var sjukt mange timer som gikk med til research, for å si det sånn. Jeg har gjort alt selv, men hadde veldig klare meninger om betalingsløsninger, checkout og valg av plattform. Det handlet om hvilke muligheter man har, og det er såklart i en oppstartsfase et pris- og volumspørsmål, sier Krane.

Gjennom The Cabinet har hun inngått et samarbeid med en av Norges største moteprofiler og gründeren av det Oslo-baserte designermerket Envelope1976, Celine Aagaard.

I butikken i Stavern finner man både The Cabinets kuraterte smykkeutvalg og design fra Envelope1976.

Klærne passer så godt til smykkene og det utfyller hverandre veldig godt. Vi ser også en tydelig fordel, de som kommer inn for smykkene oppdager klærne, og motsatt. I helgen var det kjempebra med salg og jeg er positivt overrasket i forhold til forventningene vi hadde. Vi regner med at salget tar seg opp nå i påskedagene, sier Krane.

Del artikkel: