Logtech-selskapet Easy2you utfordrer Posten og Bring på hjemlevering, og kaprer nå den store hjemleveringskunden Dyrekassen.no.
I fjor avviklet Easy2you sin tapsbringende postbudvirksomhet. Siden det har selskapet satset på hjemlevering og teknologitjenester. Dette er allerede markeder i stor vekst, og coronaviruset har nå ført til ytterligere økning.
LES OGSÅ: Har opplevd 150 prosent vekst - skal nå løse hjemlevering for Varner
Vi opplever en markant organisk vekst samt økt kundetilgang om dagen. Koronasituasjonen har også skutt fart på konverteringen fra levering til postkasser og hentepunkter, over til hjemlevering på dør. Hjemlevering på dør har en høyere servicegrad og bekvemmelighet og bidrar slik til å styrke norsk retailbransje i konkurranse med utenlandske netthandlere som i langt større grad har raske, presise hjemleveringer som standard leveringsalternativ, sier Lasse Myrås, kommersiell direktør i Easy2you, til Ehandel.
Den sterke satsingen på hjemlevering er hovedgrunnen til at Dyrekassen.no velger å bytte fra Posten til Easy2you.
Mens konkurrentene opererer med både vektbegrensninger og leveringsvinduer på opptil fire timer, tilbyr logtech-selskapet pakkevekter opptil 35 kilo og levering innenfor et én-timesvindu eller at sluttmottaker fritt kan velge leveringsdato og tidspunkt når de bestiller.
Vi har spesialisert oss på hjemlevering siden 2014 og mener dette er fremtidens måte å levere pakker på. Vi har hatt et godt samarbeid med Posten, men velger nå å bytte til Easy2you på grunn av selskapets spissede fokus på hjemlevering. Easy2you har også en stor teknologiavdeling og setter kunden veldig høyt i fokus, noe som passer oss godt, sier Roger Holthe Olsen, daglig leder i Dyrekassen.no.
Hjemlevering som konkurransefortrinn
Holthe Olsen mener at kundeopplevelsen i hjemlevering er kritisk for å kunne kjempe mot den stadig økende konkurransen fra utlandet, som allerede har satt flere store handelsaktører under et enormt press her til lands.
LES OGSÅ: Sterk vekst for norske Click & Collect-skap i dagligvare: "Kunne vært høyere"
Vi ser at for store internasjonale e-handelsaktører som satser i Norge, er det naturlige valget å tilby kundene hjemlevering. Dersom vi som norske aktører ikke kan tilby en minst like god og konkurransedyktig kundeopplevelse som de internasjonale aktørene, vil vi raskt tape markedsandeler. Vi mener dette er en vesentlig del av problemene norsk retail opplever i dag. Man leverer en for dårlig handleopplevelse til kundene og blir nådeløst straffet for det, sier han.
Dyrekassen.no-sjefen peker også på at løsninger som post-i-butikk begynner å få store kapasitetsproblemer.
I tillegg til at en hjemlevering har et betydelig convenience-element ved seg, er også tjenester som post-i-butikk i ferd med å få store kapasitetsproblemer. Spesielt i høytider og høysesonger som Black Week er postkontorene rundt om fylt til randen og tåler ikke den veksten man ser i e-handel. Da må varer leveres helt hjem på døren til kundene, sier Holthe Olsen.