Innstilte utenlandsreiser og besøk hos slekt og venner, fikk nordmenn til å ta opp hammeren i stedet. I følge undersøkelsen “Norsk E-handel 2020”, gjort av betalingsselskapet Nets, brukte nordmenn 2,6 milliarder norske kroner på byggematerialer og verktøy for å freshe opp hjemme.
Det kan sammenlignes med 1,7 milliarder som ble brukt på bil-, båt- eller MC-tilbehør, samt 2,1 milliarder som ble brukt på alkohol.
For det svenske konsernet Bygghemma, som også driver norske bygghjemme.no, merket man denne trenden tydelig. Omsetningen i 2020 gjorde et realt hopp sammenlignet med 2019, og man spår at den økte netthandelen under pandemien er en stor årsak. I BHG Group - der Bygghjemme inngår - sin årsrapport skriver man blant annet:
“Det nordiske DIY (Do IT Yourself)-markedets vekst, drives primært av økt netthandel”
Til tross for at vaksineringen nå er i full gang og flere land ser ut til å åpne opp, spår flere eksperter at netthandelen har fått sitt store gjennombrudd under pandemien. Byggegiganten tror at trenden med å fikse hjemme kommer til å fortsette også sommeren 2021, da folk fortsatt reiser mindre enn før pandemien.
Det er ikke så rart at nordmenn, som tenker å pusse opp, i stor grad henvender seg til Bygghjemme.no. Selskapet har et stort utvalg av alle de mest kjente merkene, og kundene har titusenvis av varer som enkelt kan klikkes hjem og bli kjørt til døren.