Jeg tør å påstå at den beste netthandelskompetansen finnes i denne regionen, sa Tollnes innledningsvis før hun introduserte dagens første foredragsholder, Linn Bredesen fra Virke.
Bredesen startet dagen med ferske statistikker fra Virke. Etter rekordårene under pandemien har netthandelen stupt, mens kjøpesentrene og de fysiske butikkene gjør det best på starten av året 2023. Hun trekker frem hvordan de etablerte norske kjedene tar en stadig større del av kaka, og konstaterer at det er nettbutikkene tilknyttet fysiske butikker som gjør det best.
Samtidig er flere rene netthandelsbedrifter i konkurranse med kjedene. Komplett er den tredje største aktøren innen elektronikk, mens Blivakker er marginvinner i 2021 mot Lyko som ble vekstvinneren.
Men, hvor står vi nå?
Vi tror på en utflating i netthandelen på et høyt nivå i 2023, med en vekst i detaljhandelen på én prosent – drevet hovedsakelig av priser, ikke volum, fortalte Bredesen til de 130 deltakerne i salen.
Mange tidligere "Komplettere" i salen og på scenen
Lene Iren Oen, administrerende direktør i Clas Ohlson, tilbringer mye tid ved virksomhetens hovedkontor på Insjön i Sverige, og forteller med noen innslag av svorsk hvordan kjeden, som har fylt 105 år, lykkes både på nett og i butikk.
Selv trekker hun frem hvor givende det har vært å drive vekst i kjeden med den bakgrunnen hun har fra de rene netthandelsaktørene Komplett og Blush.
Pål Fredrik Berg og Anders Sildnes, to av gründerne av Gamera var til stede for å fortelle om reisen de har hatt det siste året og hvilke utfordringer de har møtt på, mens tredje og siste medgründer og CMO, Eirik Løver, var "hjemme" og passet på kundesenteret for dagen.
Jeg telte totalt 9 forskjellige systemer tidligere, som vi er avhengige av for å drive nettbutikken. For noe av det viktigste vi gjør er å alliere oss med trygge partnere, fortalte Pål Fredrik Berg, gründer og CEO i Gamera.
De tre er alle tidligere "Komplettere" og pekte på at den erfaringen de bringer med seg fra en av landet største innen elektronikk, både kunne være en ballast i noen sammenhenger og gull verdt i andre situasjoner. Et viktig fokusområde gjennom den grønne startupens første leveår har vært å alliere seg med stødige partnere, slik at kundene også enkelt oppfatter dem som en trygg nettbutikk.
Gamera kan skilte med titlene Årets nykommer 2022 og Årets butikk innen spill og gaming i 2022. Trygghetsstempler som dette, og verdien av å ha et godt nettverk rundt seg, gjør at nettbutikken til tross for krokete veier langs brukthandelloven har fått en god start på noe som bare kan bli større.
Flere lanseringer i vente
Vegar Wikhammer Heir, kommersiell leder i Vipps, og Philip Olliver Hegerland, salgsleder merchants sales for Instabox/Porterbuddy, fortalte om flere spennende nye tjenester som er på vei. Til felles har de to det samme målet: å gjøre valg så enkelt som mulig for forbrukerne.
Blant annet ser Vipps på mulighetene for å lansere butikkers fordelsprogrammer direkte i appen slik at kundeklubben alltid ligger i lomma på kundene. Dessuten kommer Heir med noen vennlige spark i siden til betalingsaktøren Klarna, og peker på hvordan de i Vipps ikke vil bli en direkte reklamekanal, men heller levere en full checkout med en sympatisk forbrukerfokusert tilnærming.
Hegerland kunne også røpe at de i Instabox vil kunne skape litt konkurranse for Helthjem som leverte 2 millioner gjenbrukspakker mellom privatpersoner i 2022. I løpet av året skal det nemlig lanseres en C2C-løsning lignende den man allerede har i Sverige og Danmark. Første kunde er allerede signert, men mer ville ikke Hegerland avsløre.
E-handelsdagen 2023 ble arrangert av Universitetet i Sør-Øst Norge, Gurusoft, Gokstad Akademiet, Grenland Næringsforening, Larvik Næringsforening, Sandefjord Næringsforening, Tønsberg Næringsforening, Horten Næringsforum, Holmestrand Næringsforening.