Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

E-handelsprofil tar over hos møbelgiganten – skal lede offensiv global ekspansjon

Alex Baumann, ny administrerende direktør i Sweef
"Passer perfekt for fremtiden".
Jimmy Andersson
jimmy@netthandel.no

Det svenske netthandelsselskapet Sweef Furniture har gjort seg bemerket for sine sofaer og har vokst i en rasende fart de siste årene.

I 2022 tok e-handelsbedriften steget inn i Norge, og samme år omsatte selskapet for 218 millioner svenske kroner, en betydelig økning fra 145 millioner i 2021.

Til tross for suksessen velger de nå å bytte ut sin administrerende direktør. Alexander Baumann tar over rollen og etterfølger dermed Ludvig Ungewitter.

LES OGSÅ: Etter suksessen i Norge – stormarked i Europa står for tur

ANNONSE

Baumann er en erfaren e-handelsprofil med erfaring fra blant annet Djuce og Petbuddy Group, som han har vært med på å grunnlegge.

Alexander besitter en sann gründerånd som passer perfekt inn i vår flate organisasjon. Å være hands-on og samtidig svært skarp strategisk er egenskaper vi verdsetter høyt. Det har alltid vært en suksessfaktor for oss å være fleksible og tilpasningsdyktige, og der passer Alexander som hånd i hanske, sier Emma Ungewitter, HR- og kreativ leder hos Sweef, i en uttalelse.

Skal ta neste steg

Tanken nå er at Sweef skal skalere opp betydelig og etablere seg som en stor aktør i Europa. Dette arbeidet har blitt forberedt av en betydelig oppgradering med ny e-handelsplattform og nye interne systemer. Det er denne ekspansjonen Baumann får oppgaven med å lede.

Vi er utrolig glade for å ha funnet Alexander i rollen som administrerende direktør i Sweef. Hans erfaring og kompetanse passer perfekt for fremtiden. Det bobler i markedet for Sweef som nettopp har hatt sitt beste Q1 noensinne med salgsrekorder, sier Ludvig Ungewitter, grunnlegger og avgående administrerende direktør, og fortsetter:

Nå skal eksisterende markeder modnes, og salget skal dobles i løpet av en treårsperiode. Selskapet skal ta neste steg og gjøre seg klar for Mellom-Europa samt for USA for Happy Fluffy Cloud. For meg er det en mulighet til å bli sittende i styret og kunne jobbe med andre ting etter nesten 13 år.

Målet er å øke omsetningen fra 225 til 600 millioner kroner i løpet av de neste tre årene.

Jeg har stor respekt for det Ludvig og Emma har bygget siden 2011. Sweef er et fantastisk merke med en sterk kultur og et dedikert team. Jeg er glad for tilliten og motivert for å lede Sweefs fortsatte vekstreise de kommende årene, sier Alex Baumann.

Del artikkel: