Emballasjeselskapet Packoorang rigger seg for videre utvikling og skalering ved å hente inn netthandels- og logistikkeksperten Arild H. Liland. Med lang fartstid innen bransjen sitter Liland på enormt med kunnskap som skal hjelpe den allerede godt etablerte startupen videre.
Liland har blant annet vært med helt siden start i Posten Norge AS' logistikksatsing. Han har vært sentral i etableringen av LOAD-konferansen og Netthandelsprisen, begge i regi av Posten og Bring. De siste årene har han bistått som konsulent hos diverse aktører, også innen e-handelsbransjen. Nå gleder han seg til å ta fatt på rollen som CEO i Packoorang.
Det var rett og slett en kjempebra match. Jeg kom i god dialog med gründerne Natasha Abbas og Alvin Dammann Leer, og både teamet og utfordringen kjentes veldig riktig. Visjonen om å se logistikk fra en annen kant enn jeg har gjort tidligere, og da spesielt rettet mot den miljøutfordringen som hele verdikjeden står ovenfor, passet veldig bra for min motivasjon til å gå inn i denne rollen, forteller Liland til Ehandel.
Det påpekes at det er spesielt at en start-up har en så sterk posisjon hos kunden allerede. Packoorang er på kort tid blitt en høyt ettertraktet emballasjeløsning, og internasjonale kunder står i kø for å teste den norske oppfinnelsen.
Beveger seg mot å bli et tech-selskap
Om hvilke oppgaver han skal ta fatt på som ny CEO, er svaret klart. Det er nøkkelordene team, struktur, utvikling og skalering som vil bli særs viktig i tiden fremover. For hvordan skal man overtale kundene til å ikke bare velge produktet i checkout, men også levere det tilbake til sitt sirkulære omløp etter at man har mottatt pakken?
Det viktige er at det etableres et godt sirkulært system som sikrer både at det flyter bra, og riktig med tanke på miljøet, men også at det trackes, slik at vi kan se hvilke fotavtrykk dette systemet gir. Dette er et punkt vi fokuserer sterkt på og er kommet ganske langt med, sier Liland.
Kort forklart vil Packoorangs emballasjer i B2C-segmentet bestå av pakker i varierte størrelser, produsert av resirkulerte PET-flasker. Kunden må selv velge at de ønsker denne emballasjen i checkout, og deretter levere emballasjen tilbake via et returpunkt, slik at den kan brukes igjen. Packoorangs emballasjer kan benyttes opptil 75-100 ganger, før de eventuelt repareres og settes i omløp på nytt.
Det er derfor viktig å se på hvilke insentiver sluttkundene får for å ta i bruk den miljøvennlige emballasjen. Her legges det sterk vekt på utviklingen av den digitale plattformen, slik at det hele skal være en smertefri opplevelse med lav terskel for å benyttes.
Den digitale strukturen blir vesentlig i kombinasjon med emballasjen for et komplett sirkulært eco-system. Det er helt avgjørende at sluttbrukeren er med, hvor den resirkulerte emballasjen returneres, vaskes, repareres ved behov og brukes om igjen – du får mye mer igjen for det hele når runddansen er i boks. Da må en digital struktur være på plass, forklarer Liland.
Den globale interessen øker
Det siste året har Packoorang vunnet større anbudsrunder i Europa og flere store konserner er med "på laget" enten som samarbeidspartnere eller som kunder. Liland kan fortelle at merkenavn som Coca Cola og verdens største sportskjede, Decathlon, har meldt sin interesse.
Det er jo spennende at Packoorang allerede er internasjonal. Av alle henvendelser vi får, er over 90 prosent fra andre steder i verden. Vi er allerede i gang i Polen, Nederland, UK, Australia, Østerrike og andre europeiske land, og har for eksempel en avtale med Rimi i Baltikum, sier Liland.
Selv tror Liland at veksten i netthandel og dermed behovet for en mer grønn håndtering av netthandelspakker, ikke vil avta. Tvert imot vil den fortsette og øke, og da kreves sømløse samarbeid på tvers av verdikjeden.
Det som er et viktig budskap er at alle ledd i verdikjeden må jobbe sammen om vi skal lykkes med en god vareflyt og et bedre miljø. Om du jobber med emballasje, enten om det er som logistikkaktør, på varehus eller som sluttkunde, så må man arbeide godt sammen på tvers av verdikjeden. Vi er helt avhengig av å få gode partnere og kunder som samarbeider med oss i utvikling av dette, avslutter Liland.