ANNONSE

E-handlere stresser over ny teknologi – her opplever flest best effekt

Emma Lindgren, ekspert på forbruk og digitalisering hos Svea Bank. // Foto: Svea
Mange vet ikke hvor man skal begynne.
Linn Adine Andersen

Kunstig intelligens skaper ikke bare nye muligheter – men også stress og hodebry hos e-handlere. Det viser en undersøkelse Svea Bank har gjennomført blant våre svenske e-handelskolleger.

Her kommer det blant annet frem at én av fire e-handlere er stresset, og at de kjenner på følelsen av å ikke henge med.

E-handlere er enige om at potensialet ved bruk av KI er stort – til tross for dette er mange avventende med å implementere det i virksomheten. At trygghetsaspektet løftes fram er et sunnhetstegn, et høyt sikkerhetsnivå er viktig med all ny teknologi, også KI, sier Emma Lindgren, ekspert på forbruk og digitalisering hos Svea Bank, i en kommentar til rapporten.

"Viktig å følge utviklingen"

La oss ta en nærmere titt på noen av funnene i rapporten.

  • 37 prosent av de spurte mener at KI er en sikkerhetsrisiko
  • 57 prosent har ikke brukt KI i sin virksomhet det siste året
  • 62 prosent tror nettbutikker kan bli mer lønnsomme ved bruk av KI
  • 50 prosent mener KI kan bidra til at lønnsomheten øker i høy grad
  • 40 prosent mener KI vil erstatte både arbeidsoppgaver og personale i fremtiden

Men hvor kommer så stresset fra?

Mange opplever at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne, "one size fits all" finnes ikke når det kommer til KI. Ofte må man teste og prøve seg fram, hvilket krever både tid og kunnskap, sier Lindgren.

Eksperten forteller videre hvordan de som har benyttet seg av KI, eksempelvis er raskere på triggeren og mer treffsikre i markedsføringen, hvilket igjen kan lede til kaprede markedsandeler. Men det betyr ikke at alle må hive seg på, mener hun.

Derimot er det viktig å følge utviklingen og kjenne til de mulighetene teknologien gir, og hvordan den fungerer, runder Lindgren av.

Dette er de største effektene e-handlere opplever ved bruk av KI:

  1. Mer effektiv markedsføring 31 prosent
  2. Kostnadsbesparelser 30 prosent
  3. Mer effektive interne prosesser 27 prosent
  4. Mulighet til å fokusere mer på kjernevirksomheten 14 prosent
  5. Økt salg 10 prosent

Rapporten E-handelsläget, tidligere kjent som E-handelsindikatorn, er gjennomført av Svea Bank blant 481 svenske e-handlere. Undersøkelsen ble gjennomført i vår, mellom 8. april og 17. mai.

Del artikkel: