Glossybox ble grunnlagt i 2011 i Tyskland men har siden 2017 vært eid av britiske The Hut Group. Selskapet har vært aktivt på elleve markeder, men nå legges virksomheten ned i Norge, Sverige og Finland.
Abonnementstjenesten har gjennom årene hatt samarbeid med flere kjente influensere, blant annet svenske Bianca Ingrosso. De fikk også en del kritikk i 2022 for at boksene inneholdt ukjente merker til høye priser.
Ved nærmere titt på tallene kan man se at selskapet har balansert rundt lønnsomhetsgrensen, samtidig som soliditeten har vært veldig lav. I 2022 var den oppe i 7 prosent, noe som var deres beste notering siden 2019.
Salget krasjet
Samtidig falt salget i løpet av året, fra 137,8 til 101,4 millioner kroner, samtidig som driftsresultatet gikk tilbake fra 3,4 til 2,5 millioner.
Selskapets finansielle resultater for 2022 reflekterer de pågående globale økonomiske utfordringene som har oppstått, på grunn av globale leveringsproblemer og høyere inflasjon i omverdenen, skriver de i årsrapporten.
De kundene som har kjøpt et årsabonnement vil få pengene tilbake i forbindelse med utsendingen av den siste boksen, skriver selskapet.