Den nye policyen trer i kraft 28. august. Og Ebay har informert sine salgsparter i blant annet Storbritannia, Tyskland og Frankrike.
Endringen gjør at kjøpere med et trykk på «Avbestill ordre»-knappen kan trekke tilbake sitt kjøp, og selgeren vil bli varslet. Selgeren har deretter tre dager på seg til å godta eller avslå forespørselen.
For betalte ordre vil Ebay automatisk avslå forespørselen etter tre dager, men vi oppfordrer selgere til å svare raskt, skriver selskapet.
"En minimal økning"
Ebay oppfordrer også selgere til å imøtekomme avbestillingsforespørsler, og gir flere grunner til dette.
Når det er mulig, anbefales det å godta forespørselen, spesielt hvis den sendes innen minutter eller noen timer etter at en ordre er plassert. Å gjøre dette har vist seg å redusere antall returforspørsler og saker som att kunden "ikke har mottatt varen", og oppmuntrer kjøperen til å komme tilbake til Ebay for sitt neste kjøp.
Etter godkjenning lover Ebay å automatisk utstede full refusjon til kjøperen og gebyrkreditt til selgerne i henhold til deres gebyrkredittpolicy.
Tidligere hadde kjøpere kun én time til å avbestille en ordre etter at den var plassert. Selskapet begrunner policyendringen med resultater fra utførte tester.
I tidligere tester resulterte disse endringene i en minimal økning i avbestillingsforespørsler, med en total gjennomsnittlig avbestillingsrate på 1 prosent, fra 0,9 av 100 transaksjoner til 1,1 av 100 transaksjoner. Dette førte også til en merkbar 25 prosent forbedring i kjøpertilfredshet, noe som økte sannsynligheten for gjentatte kjøp.