ANNONSE

Egmont-sjefen avslører e-handelsstrategien: ”For alltid”

Cato Borberg, administrerende direktør i Egmont.
Johanna Allhorn

"Vi har mer enn nok å gjøre"

ANNONSE

Outnorth, Fjellsport, Garnius og Jollyroom er bare noen eksempler på nordiske netthandelsselskaper, som mediegiganten Egmont har investert i de siste årene. Siden begynnelsen av februar har Egmont også tatt over interiørbutikken Royal Design.

Nå deler Cato Broberg, administrerende direktør for Egmonts e-handelsvirksomhet, flere detaljer om den voksende milliardsatsingen.

LES OGSÅ: Skittfiske.no får inn Egmont på eiersiden

Til felles for alle nettbutikkene er at de er nordiske, selv om flere av de også selger til land andre steder i Europa. I dag er Egmont majoritetseier eller deleier i totalt ni netthandelsselskaper i Norge, Sverige og Danmark.

Det kommer fra det vi startet med, hvor vi har vært sterke på innhold, målgrupper og inspirasjon. Siden har man sett en naturlig utvikling mot e-handelsområdet, hvor vårt DNA har kommet til nytte, sier Cato Broberg, til Ehandel.

Egmont deler opp sin satsing på e-handel i fem hovedkategorier: Parenting, Outdoor, Home & Interior, Beauty og Hobby. Ambisjonen er å bli markedsledende innen hver kategori og finne en nordisk tvist i alle segmenter. For eksempel fokuserer man på nordisk design i interiør-kategorien, mens outdoor-segmentet har en tydelig kobling til det nordiske friluftslivet.

"Beste av begge verdener"

Broberg tror det finnes noen sterke fordeler med å samle flere selskaper under samme paraply, både med tanke på økonomiske fordeler samt at nettbutikkene får tilgang til et større nettverk og bredere kunnskap.

Vi samler selskapene mer som et nettverk enn å gjøre en stor enhet av alle sammen. Man får det beste av begge verdener, slik jeg ser det i hvertfall.

LES OGSÅ: Outnorth og Fjellsport slår seg sammen til ett selskap

Ser du noen ulemper med å inngå i et større konsern?

Nei, i utganspunktet ikke. Men det er ut i fra vårt perspektiv og den typen selskaper vi ønsker å investere i. Det vil si selskaper som streber etter samme strategiske posisjoner og som ser verden og fordeler med den strukturen og opplegget som vi kan tilby. Men om det handler om virksomheter med andre ambisjoner, for eksempel selskaper som primært vil satse internasjonalt eller som driver i en bransje som ikke er interessant for oss, eller om selskapet satser mer generelt, som en markedsplass - ja, da passer kanskje ikke det selskapet inn hos oss. Da finnes det andre strategiske prioriteringer og behov, som vi ikke vil kunne innfri.

Selskapene som innleder et samarbeid med Egmont er i følge Cato Broberg ute etter kapital og kompetanse.

Jeg opplever nok at det er en kombinasjon og at behovet styres i stor grad av hvilket selskapet det er, hvor stort det er og om det er en virksomhet der vi går inn 100 prosent eller som deleiere. I det sistnevnte tilfelle er det for eksempel ofte vanlig at kapital står høyest på agendaen på et tidlig stadie, selv om det i en senere fase kan finnes et større behov for kompetanse ettersom det er en større beslutning som skal tas. Så det avhenger rett og slett av forutsetningen og hvor i utviklingen selskapet befinner seg.

Det avhenger også litt av de øvrige eierne. En del eiere har et mer langsiktig perspektiv og er veldig opptatt av at selskapet er i gode hender og har en god vei fremover. Andre er mer interessert i pengene.

Egmont er fokuserte på å gjøre langsiktige investeringer.

Når vi investerer er det med innstillingen om at det er for alltid og vi ser gjerne at gründerne forblir i selskapet i land tid fremover. Mange gründere er fortsatt i våre selskaper, noen har vært med helt siden 2013 når vi begynte med e-handel. Disse relasjonene er veldig viktige for oss.

LES OGSÅ: Etter rakettvekst - her er Fjellsports plan for Black Week: "Blir helt rått!"

Planlegger flere investeringer

I følge Broberg er det selskaper innenfor de overnevnte fem kategoriene som er mest interessante for Egmont. Samtidig bør selskapene helst ha en omsetning på minst hundre millioner kroner.

Interiør-segmentet har blitt enda større nå og vi har et stort segment i outdoorbransjen. Så der ser jeg at vi kommer til å ha et større strategisk fokus, men jeg vil si at alle fem områder er interessante så lenge vi ser muligheter i markedet.

Leter dere aktivt etter nye selskaper å investere i?

Vi sitter akkurat nå og legger opp en strategi for de kommende 4-5 årene. Vi vil være aktive, men samtidig skal det også sies at vi akkurat har fått inn Royal Design og at vi har mer enn nok å gjøre i våre øvrige selskaper. Vi får veldig mange henvendelser utenfra og vi har nesten ikke kapasitet til å svare ja eller nei på det som kommer inn. Så akkurat nå er vi litt passive, men over en periode som helhet kommer vi til å være aktive.

Ett år inn i coronapandemien er det klart at e-handelen har økt kraftig, ikke minst innen interiør og friluftsliv. Hvordan handelen kommer til å påvirkes på sikt er vanskelig å si.

Når den er over tror jeg at vi får en normalisering med mer handel i fysiske butikker. Jeg tror også på et umiddelbart sterkt oppsving for restauranter og reiser, ettersom alle er lei av å sitte hjemme.

Økonomien går jo fantastisk bra, men det er på mange måter på grunn av instanser som støtte. Hva skjer når de forsvinner? Får vi da en nedgang i økonomien samtidig som vi får en vridning i etterspørselen? Det kan skje veldig mye med de kategoriene vi befinner oss i akkurat nå, avslutter Cato Broberg.

Del artikkel: