Fjong leier ut klær, og gründer Sigrun Syverud innledet onsdag denne uken Gmeet Oslo hvor hun blant annet delte tanker rundt hvordan motebransjen kan bli mer bærekraftig. Stormberg og Villoid har lansert en panteordning for klær. Tise doblet antall månedlig aktive brukere på ett år, og vi ser en kraftig økning i levering av pakker mellom privatpersoner.
Mote- og klesbransjen prøver å tilpasse seg forbrukerne som ønsker mer bærekraftige alternativer, og ønsket er veldig tydelig.
I en ny undersøkelse fra Klarna kan vi se at hele én av fire unge ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det selv. Det er også klart at det er blant de under 30 år at engasjementet er størst. Den samlede prosenten for Norges befolkning er på 14 prosent når det kommer til ønsket om å leie sports- og friluftsutstyr.
Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og sportsutstyr, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge, i en pressemelding.
Dette stemmer også godt overens med hva Hege Sagplass, ansvarlig for klima og bærekraft i Posten Norge, fortalte til Ehandel tidligere i januar. Hun er usikker, til tross for det økte fokuset på miljø, på hvorvidt folk er villige til å betale ekstra for en grønnere handel. Da kan pante- og leieordninger være en løsning.
LES OGSÅ: Bærekraftstrenden velter bransjen - Posten gjør ny storsatsing
Stor interesse for pilotprosjekt hos Bergans
Bergans bærekraftansvarlige, Yngvill Ofstad, skriver i pressemeldingen at leie av klær og utstyr er både praktisk og god økonomi for kundene.
I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Ofstad.
Bergans tester utleie av både parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr, og fikk over 2000 henvendelser på Facebook da de la ut en post for å finne familier som ville delta i pilotprosjektet for abonnement på parkdresser.
Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr, ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori, sier den bærekraftansvarlige i Bergans.
LES OGSÅ: Skal pante kundenes klær og selge de på nett
- Kan være god økonomi å leie
Det samme gjelder også når det kommer til klær og mote, og Klarnas undersøkelse viser at 10 prosent av alle under 30 år vil leie klær og mote. Det tilsvarende tallet blant alle nordmenn er 5 prosent. Elvestad skriver om internasjonale kjeder som går foran og viser vei.
Store internasjonale kjeder som Rent The Runway, der du kan leie et visst antall plagg i måneden til en fast pris, har gått foran og skapt en forretningsmodell for leie av mote. Dette er attraktivt spesielt for alle som er opptatt av å ha det siste . Med den takten mange unge bytter ut klær i dag, og med det verdifallet som er på klær som selges brukt, kan det være god økonomi å leie fremfor å eie, sier Elvestad.
LES OGSÅ: Stormberg merker grønnere kunder under årets Black Week