Den norske startupen Auk Eco står bak hva som skal være den første helautomatiske plantedyrkeren.
Tirsdag 26. september ble det klart at de endelig ekspanderer utenfor Norden og til USA.
Til tross for at ekspansjon lenge har vært en del av planen, er det mye som har måttet være på plass i forkant av lanseringen, forteller daglig leder Didrik Dimmen til Netthandel.
Den viktigste årsaken var at lansering måtte vente til vi var helt klare fra vår side. I motsetning til andre produkter har det krevd overraskende mye å få satt opp salg av Auk – alt fra nye strømstøpsler, omfattende FCC-godkjenning, lokalt lager (via 3PL) og lokal sourcing av frø og treverk på grunn av importbegrensninger, forklarer Dimmen.
Tilbake i mars åpnet Auk Eco for aksjekjøp på Folkeinvest. Folkefinansieringskampanjen vitnet om et voldsomt trøkk som har gitt grobunn for den nåværende ekspansjonen.
Etter det har vi bare holdt dampen oppe, vi har holdt fantastisk vekst gjennom året, 22 prosent vekst. Ballen ruller veldig nå, forteller leder for strategi og drift Oskar Svendsen.
Satser på amerikanske influensere
Hvordan har det vært å endre marked?
Det har vært gøy og spennende. USA er veldig annerledes på mange kulturelle ting, samtidig er planter og urter universelt. Fra et Supply Chain-perspektiv har det vært mye arbeid og detaljer, men ikke umulig. Angående lokalisering av budskap har vi gjort en første iterasjon ved lansering, som vi titrerer på løpende. Lansering er bare startskuddet, svarer Dimmen.
Hva ser dere for dere fremover?
Vi introduserer produktet digitalt, ved digital annonsering med lanseringskampanje, kombinert med influensere og lokal presse. Pakken med ads, 80 prosent video, har vært utviklet over tid, og det er her 90 prosent av fokuset går. I 2024 kommer flere lokale tiltak. Nå skal vi nå de hårete salgsmålene for 23, men vi har lange briller på i dette prosjektet.
I første omgang har Auk Eco valgt å jobbe med en til to store influenserprofiler som har fokus på livsstil og sunnhet. Først ut er influenser @Kalejunkie.
Influensere i USA koster litt mer enn i Norge. Men vi tror det fortsatt er riktig og verdt det. Vi kommer til å kjøre noen mikroinfluensere for å få content til egne ads, men vi begynner som nevnt med noen store profiler, forteller Dimmen.
For veien videre er målet at auken skal finnes i alle hjem og bli en fast del av kjøkkeninnredningen, både i og utenfor Norden.
Til tross for at auken vil bli et engangskjøp for mange understreker Dimmen at kunderelasjonene blir værende i fokus for Auk Eco.
Auk er et produkt du bruker over lang tid, og du trenger å kjøpe litt påfyll og frø og eventuelt tilbehør for å holde den i gang. Vi har mye fokus på Customer Success, marketing jobber også mye mot dette, og gir kunder både inspo og opplæring via hjelpesenteret, en serie med e-poster med tutorials, hvor vi ikke selger, kun lærer opp, og mye mer, sier Dimmen og fortsetter:
Dette er et utrolig viktig fokus - kunderelasjonene er noe av det viktigste vi har. Vi er et stykke unna der vi skal være, men på vei, sier Dimmen.
Auk Eco AS omsatte i 2022 for 18,1 millioner kroner og endte med et resultat på -10,2 millioner kroner. Dette er en liten økning fra året før, hvor selskapet omsatte for 16,8 millioner kroner, med et resultat på -3,8 millioner kroner.