Det første steget mot internasjonal ekspansjon ble en suksess for norske Makeup Mekka. Nettbutikken, som selger kun sitt eget sminkemerke, har lenge vært etterspurt av svenske forbrukere og i sommer lanserte de endelig på markedet.
Siden lanseringen skal det allerede ha blitt bestilt og sendt mer enn 100 000 leppestifter, øyenskygger, sminkekoster med mer, til kunder i hele Sverige.
Lanseringen i Sverige har gått kjempe bra, etter intensiv jobb med å få alle praktiske deler på plass slik som utgående logistikk og tollklarering, sier Berit Sjøvik, daglig leder i Makeup Mekka, i en pressemelding.
Svenske forbrukere har så langt vært raske med å teste ut våre produkter og gir ekstremt gode tilbakemeldinger på sosiale medier. Det er utrolig gøy, sier Berit Sjøvik.
En viktig del i Makeup Mekkas strategi er deres tilstedeværelse i sosiale medier, der først og fremst Instagram er viktig for å bygge relasjoner til kundene. I følge selskapet kommer 93 prosent av deres trafikk fra mobil.
Makeup Mekka har tidligere sagt at målet er å bli like store i Sverige som de er i Norge. I 2019 omsatte selskapet for 77,3 millioner kroner.
Vi har valgt Sverige fordi vi har opplevd en stor etterspørsel derfra - vi får daglige henvendelser på sosiale medier med ønske om å få kjøpe fra oss. Vi tror potensialet der er godt for rimelige produkter av god kvalitet. Vi ønsker å etablere oss der i høst og snarest bli lønnsomme - det er viktig for oss at all vekst betaler seg, sa Berit Sjøvik, til Ehandel i august.