Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ekspert om å mangle AI-strategi: “Kommer til å få en spade i trynet”

William Kristensen v/Forte Digital og Jørgen Normann-Larsen v/Meny.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Norgesgruppen er i gang med å utvikle egne løsninger.

ANNONSE

Norgesgruppen kroker arm med Forte Digital for å sikre best mulig utnyttelse av kunstig intelligens i sin netthandel.

Leder for data, analyse og kunstig intelligens i Forte Digital, William Kristensen, er nemlig helt sikker på kunstig intelligens vil snu opp ned på netthandelen.

De som ikke legger en konkret strategi for kunstig intelligens, kommer til å få en spade i tryne, sier Kristensen.

I en pressemelding forteller han at det er nå netthandelsaktører må legge en AI-strategi og påpeker at kunstig intelligens ikke lenger kun er for store selskaper i Silicon Valley, men heller i ferd med å bli en nøkkelfaktor for netthandelsaktører av alle størrelser.

Det er nå netthandelsaktører må legge en strategi for AI og utforske mulighetene teknologien kan gi. Man kan for eksempel utforske muligheten for å integrere "min AI" på en nettside som kan assistere kunden i kjøpsøyeblikket i nettbutikken. En slik chatbot kan personalisere basert på preferanser, gi anbefalinger basert på kundens historikk og følge opp tidligere kjøp. I sum vil det gi en bedre kundeopplevelse og høyere konvertering, sier Kristensen.

En gamechanger

Norgesgruppen eksperimenterer i dag med bruk av maskinlæring i sin netthandel og med hjemlevering av varer. Men man har også utviklet et prediksjonssystem ved hjelp av maskinlæring som benytter seg av avanserte algoritmer for å effektivisere drift og forbedre den digitale kundeopplevelsen.

Dette er en gamechanger for oss fordi det vil kunne gi kostnadsbesparelser, økt effektivisering og bedre kundeopplevelser. For våre kunder betyr det mer fleksibilitet og effektivitet når de skal bestille varer hjem på døra. I sum bidrar løsningen til en mer friksjonsfri handleopplevelse, sier Jørgen Normann-Larsen, markedsdirektør i Meny.

Basert på historiske data hjelper maskinlæringsmodeller Meny å forutse antall bestillinger knyttet til helligdager for eksempel, hvor mange ansatte som trengs for å behandle hver ordre – noe som kan gjøres hele 20 uker frem i tid.

Vi er i starten av en teknologisk revolusjon. Om man vil henge med i tiden må man legge en strategi for kunstig intelligens, allerede nå, sier Kristensen.

Fire råd for å lykkes

Duoen Kristensen og Normann-Larsen er enige om at det er enklere enn noen gang å benytte seg av AI-verktøy og utvikle sine egne, basert på teknologien.

De ønsker å dele sine råd for å lykkes med kunstig intelligens:

  • Alle netthandelsaktører bør ha en strategi for å utnytte AI.
  • AI har aldri vært mer tilgjengelig og lettere å jobbe med. Bruksområder handler mer om fantasi og kreativitet enn teknologisk mulighetsrom.
  • Tilgang og kontroll på egen data er en forutsetning.
  • Start i det små. Alt trenger ikke løses på en gang, det viktigste er å komme i gang.

Del artikkel: