Tirsdag inviterte digitalbyrået Synlighet til et webinar om den o' store roboten som er på alles lepper om dagen. ChatGPT stod i fokus og det er ingen tvil om at mange sitter inne med spørsmål om hvordan dette egentlig fungerer.
Hva kan vi bruke den til? Vil AI ta over jobbene våre? Hvordan kan man bruke ChatGPT på en effektiv måte i jobben?
Rekorder ble slått da over 1300 møtte opp på webinaret for en real introduksjon av sin (potensielt) nye kollega.
Tek-utvikling går i rykk og napp, og nå rykker det ganske kraftig. Vi følte at vi måtte ha dette webinaret og har hevet oss over en ny og spennende teknologi. I november lanserte Microsoft-eide Open AI ChatGPT som har tatt verden med storm. Aldri før har en app vokst så raskt som denne, den vokser raskere enn Google og TikTok da de erobret verden. Etter lanseringen i november har den nådd 100 millioner brukere – og det er ikke bare studenter som bruker den til å jukse på eksamen, det er mye spennende man kan bruke den til, innleder Lars Johanson, Customer Success Officer i Synlighet, tirsdag formiddag.
Så. Hva kan man bruke ChatGPT til? Jørgen Brunborg-Næss, Head of Customer Experience i Synlighet, har spilt en god del rollespill med chatboten. Men, kanskje mer relevant er at den fører samtaler og forstår språk på en så god måte at man kan bruke den til å produsere relativt gode tekster. Han forklarer at den store revolusjonen med ChatGPT er hvordan den forstår vårt naturlige språk – man trenger ikke lenger et kode- og kommandospråk.
Produkttekster? ChatGPT fikser. En lengre artikkel om terrengsykling, spiker eller vindmøller? ChatGPT fikser. Så lenge du gir den gode nok instrukser.
Det å interagere med maskinene med bruk av naturlig språk er den revolusjonen vi står overfor nå, og det gjør ChatGPT på en glimrende måte. Du kan føre en samtale med den og den forstår alt, svarer på alt og genererer tekst om alt mulig rart. Du kan spørre om hva som helst og få hva som helst tilbake. Det er slutten på begynnelsen – nå kan vi interagere med bruk av språket, sier Brunborg-Næss.
Største fallgruve
Utover å produsere tekster er den også ganske god på oversettelser. Dog må man ta oversettelsene, og forøvrig alt annet den sier, med en klype salt. ChatGPT har ikke tilgang på dagsfersk informasjon, men man kan koble den opp mot søk i Google, slik at teksten den produserer har referanser til Google-søkene.
Den største fallgruven ved å benytte ChatGPT, spesielt om man bruker den i arbeidet, er å tro at den kan noe som helst. For det gjør den faktisk ikke.
Bare fordi det den sier er godt formulert betyr ikke at det er sant. ChatGPT er en samtalepartner, tenk på den som en person som har lest alle bøker og artikler på nettet. Den referer ikke til kilder, den har lært seg hvordan en tekst skal se ut og svarer deg med en tekst som ser bra ut. Ikke ta det for god fisk. Søk i Google, slå opp i leksikon – ofte har den rett, men den produserer faktisk bare tekst som virker fornuftig, legger Brunborg-Næss til.
"Selve AI kan ikke ta fra folk jobben"
Johanson gjorde en kjapp undersøkelse under webinaret. Blant de rundt 1300 påmeldte var det 10 prosent som svarte at de var redde for at chatboten vil kunne ta fra dem jobben. Til dette svarer Elin Elfström, byråleder for Synlighet i Stockholm, klart og tydelig.
De som benytter seg av AI kan ta jobben fra andre fordi man blir mer effektiv, men selve AI kan ikke ta fra folk jobben deres, sier Elfström.
Utover å skrive tekster, det seg være til markedsføring, produkter eller annet innhold, kan ChatGPT også hjelpe til med produksjon av produktfeeder, prosjektbeskrivelser, annonsehåndtering eller integreres i Google Sheets for raskere håndtering eller sortering av informasjon i dokumentene.
Men hva med opphavsrett?
Bildegeneratoren kan produsere bilder basert på et læringsmateriale fra mange kunstnere og fotografer – som ikke nødvendigvis har gitt tilgang til at deres materiale kan bli brukt på denne måten. Diskusjonen om opphavsrett er derfor høyst aktuell, da man kan ende opp med bilder som er tilnærmet kopier av originaler.
Når det gjelder tekstene som blir produsert er det ingen copyright på disse. Dette var det også flere som var bekymret for i webinarets Q&A. ChatGPT kan produsere tekster som ligner på andre tekster som er skrevet, men den du får servert blir bare generert én gang. Forskjellige spørsmål vil gi forskjellige svar, hver gang.
Mange opplever dessuten at ChatGPT ofte er opptatt og ikke har tid til å prate til alle døgnets tider. Da er et tips å kjøpe et pluss-abonnement for rundt 20 dollar i måneden, hvilket sikrer stabil tilgang og så mange svar du måtte ønske. Eller, som Brunborg-Næss sa:
Gå inn tidlig på morgenen før folk i USA våkner og går på jobb.
Summa summarum har ChatGPTs 100 millioner brukere allerede testet og funnet frem til en rekke bruksområder som kan lette arbeidet, inspirere eller informere. Denne uken lanserte også Snapchat sin egen integrering av ChatGPT, kalt My AI, som er tilgjengelig for betalende kunder. Fremover vil vi nok se flere integrasjoner og nye bruksområder, så her er det bare å følge med i tiden som kommer.