Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ekspertens tips til færre returer i nettbutikk

Netthandelsekspert mener omnikanal er veien til lønnsom drift
therese.karlsrud.haugen

Mener norske nettbutikker bør lære av spansk klesgigant.

ANNONSE

Returer er en av netthandlernes verste fiender, og klesbransjen er spesielt utsatt. Mange kunder bestiller varer, som de prøver hjemme for så å sende tilbake de plaggene som ikke passer. Patrick Dahl, som driver et av landets ledende webselskaper, mener at norske nettbutikker kan ha noe å lære av den spanske klesgiganten Zara ved å la kundenes kroppsform "deles med andre".

Zara har nemlig tatt i bruk en løsning hvor man kan registrere høyde, vekt og passform på plagg man kjøper i Zaras nettbutikk. Ved å lagre disse opplysningene kan man automatisk se prosentandelen på hvor mange kunder som har kjøpt varen i samme størrelse, og som ikke har returnert.

I tillegg til produktinformasjon, har Zara gjort det mulig for kunden å etterlate produktanmeldelser og bilder av varen de har mottatt. I anmeldelsene av klesplagget skiver brukerne hva deres kroppsmål er, og hvordan de opplever passformen for det  respektive plagget.

Dette er smart. Andre kunder får hjelp, og butikken får ofte mer blest og informasjon om sine produkter ut til nye kunder. Og det uten at det koster dem en krone i markedsføring, sier Patrick Dahl, daglig leder for webbyrået Digitroll, i et blogginnlegg, som er skrevet av BI-studenten Karoline Vogt Hannestad, medlem av Digitrolls faglige råd.

Dahl mener også at norske aktører har forbedringspotensiale når det gjelder mer detaljerte størrelsesguider, hvor eksakte mål på produktet og modellen bør være oppgitt.

Netthandler i sengen

Det er viktig å tenke på at det ikke alltid er like lett å måle seg selv, og statistikk fra Digitroll viser at 43 prosent av netthandelen faktisk blir gjennomført mens kunden er i sengen, samtidig som 23 prosent netthandel gjøres fra kontoret og 20 prosent fra badet eller bilen.

Ifølge invespcro.com blir minst 30 prosent av alle bestilte produkter gjennom nettbutikker returnert. Norske undersøkelser viser at de største nettbutikkene ofte har en returandel på opp mot 50 prosent, sier Dahl.

Selv har han opplevd å ikke stole helt på størrelsene som er oppgitt i nettbutikkene.

Ut ifra tidligere erfaringer stoler jeg som regel ikke på at en størrelse «large» er en «large», ettersom plagget ofte har vist seg å være for stor eller for liten i størrelsen.

Virtuelle prøverom

Man har sett eksempler på flere grep som netthandelsselskaper har gjort i forsøk på å redusere returene sine. Blant annet innførte Zalando betalt frakt i fjor, mens Boozt har stoppet tusenvis av kunder fra å handle hos dem på grunn av for mange returer.

Samtidig har H&M og den raskt voksende nettbutikken Chiquelle, testet AR-løsninger hvor kundene kan prøve klærne digitalt. Dette mener Dahl er en gyllen mulighet for kunden til å se produktet visuelt på seg selv før eventuelt kjøp.

Virtuelle prøverom er fremdeles dyrt for norske nettbutikker. Og disse prøverommene har man snakket om og forsket på i ti år allerede. Et alternativ kan være, for de som har fysisk butikk og nettbutikk – og bli scannet i den fysiske butikken når man prøver klær. Resultatene fra scanningen kan man bruke i nettbutikken.

Tjenesten "PicToFit" er et selskap som allerede tilbyr en slik fungerende løsning, og Amazon tok patent på lignende teknologi i 2018. Det er altså flere som tester slike løsninger og Dahl tror norske nettbutikker kan ha nytte av å se mot de større aktørene for inspirasjon.

Teknologien for å få ned returen finnes der ut. Det er bare å ta den i bruk. Det er miljøvennlig og du får mer fornøyde kunder, konstaterer han.

Del artikkel: