ANNONSE

Sømløs handleopplevelse steg-for-steg: Alt du må vite om hybrid retail #1

Krister Karjalainen, Senior Consecutive Advisor hos den danske liveshopping-plattformen Sprii.
Å omfavne hybrid retail kan være starten på langsiktig suksess for din virksomhet.
Krister Karjalainen

Er man det minste interessert i netthandelsbransjen har man allerede hørt uttrykket “sømløs handel” utallige ganger. Det er på alles lepper – men ikke uten grunn.

Å forstå konseptet med sømløs handel, spesielt gjennom Hybrid Retail, kan være avgjørende for nykommere i bransjen. Dette mener Krister Karjalainen.

Han er Senior Executive Advisor i liveshopping-plattformen Sprii, som på få år har vokst fra en liten, familieeid bedrift, til en storspiller i det nordiske markedet.

Karjalainen har dessuten flere tiår bak seg i bransjen, blant annet med ansvaret for Samsung Nordics D2C E-commerce-satsing, og brenner for at retailere skal klare å skape nettopp denne sømløse handleopplevelsen. I denne artikkelserien stiller Karjalainen med sin ekspertise og tar deg gjennom konseptet, med verktøykasser tilpasset først de ferske e-handlerne, deretter de større omniaktørene.

I denne artikkelen, som er den første av totalt tre artikler i serien om hybrid retail, forteller Karjalainen hvordan man som ny i bransjen kan ha fordelen av å tenke Hybrid Retail fra dag én.

Hvorfor er det viktig å tenke på Hybrid Retail fra dag én, og hvordan kan bedrifter uten betydelige ressurser tilpasse seg for å tilby sine kunder en sømløs opplevelse?

La oss dykke inn i grunnleggende.

Hvorfor Hybrid Retail er essensielt fra dag én

Å tenke på Hybrid Retail fra starten er viktig, spesielt når det kommer til å bygge en organisasjonsstruktur.

Denne fremtidsrettede tilnærmingen sikrer at din virksomhet er smidig, kundefokusert og klar til å utvikle seg med skiftende forbrukeratferd. En hybridmodell letter en sømløs overgang mellom online og offline kanaler, noe som gjør det lettere å møte kundenes forventninger til en sømløs handleopplevelse.

For bedrifter hjelper integreringen av fysisk og digital detaljhandel fra begynnelsen med å legge et solid grunnlag for fremtidig vekst. Det oppmuntrer til utviklingen av en tilpasningsdyktig organisasjonsstruktur der teamet innehar et helhetlig syn på kundereisen, i stedet for å operere i siloer.

Strategier for e-handlere uten fysiske butikker

E-handlere uten fysiske butikkfasader eller betydelige økonomiske ressurser kan fortsatt tilby en sømløs handleopplevelse ved å utnytte digitale verktøy og plattformer. Her er noen strategier:

  • Bruk sosiale medier og meldingsplattformer. Disse kan tjene som interaktive kanaler hvor kunder kan stille spørsmål, plassere bestillinger og motta personlig rådgivning.
  • Partnerskap med fysiske butikker. Samarbeid med fysiske butikker for å tilby henting i butikk eller returer for online kjøp, og skap et fysisk berøringspunkt for kunder.
  • Forbedret online kundeservice. Implementer chatbots og live chat-alternativer for å gi assistanse i sanntid, og for å etterligne in-store opplevelsen.
Du kan vinne mye på å opprette fysiske berøringspunkter for din nettbutikk, eller digitale møtepunkter for din fysiske butikk. // Foto: Illustrasjonsbilde, Istock

Råd for butikker uten en online tilstedeværelse

For butikker uten en digital tilstedeværelse eller ressursene til å etablere en nettbutikk, finnes det fortsatt muligheter for å skape en sømløs opplevelse:

  • Engasjement på sosiale medier. Bruk sosiale medier for å vise frem produkter, engasjere seg med kunder, samt legge til rette for kjøp gjennom direktemeldinger.
  • Digitale forbedringer i butikk. Implementer QR-koder som kobler til digitalt innhold, som produktdetaljer, anmeldelser, eller how-to-videoer, og berik den fysiske butikkopplevelsen med digital informasjon.
  • Lokal levering og online bestilling via telefon eller meldingsapper. Tilby kunder muligheten til å bla gjennom produkter via en enkel digital katalog og bestille gjennom telefonsamtaler eller meldingsapper for lokal levering.

Å begynne med Hybrid Retail – hvor bør man starte?

For de som nettopp har begynt med Hybrid Retail, er nøkkelen å starte enkelt og fokusere på å forstå dine kunders behov. Her er de beste rådene til deg som akkurat har kommet i gang:

  • Kartlegging av kundereisen. Identifiser alle berøringspunktene dine kunder har med merket ditt, både online og offline. Dette vil hjelpe deg med å forstå hvor du bør fokusere og investere for å skape en sømløs opplevelse.
  • Invester klokt i teknologi. Du trenger ikke å implementere all den nye teknologien som skapes. Velg heller de verktøyene som genuint forbedrer kundeopplevelsen og som er i tråd med dine forretningsmål.
  • Utdann teamet ditt. Sørg for at teamet ditt forstår viktigheten av en sømløs handleopplevelse og tren dem til å konsekvent tilby service på tvers av alle kanaler.
  • Iterer og forbedre. Bruk kundetilbakemeldinger for å kontinuerlig finjustere tilnærmingen din. Hybrid Retail er ikke en "sett-og-glemt" strategi, men en dynamisk modell som stadig utvikler seg med dine kunder og din virksomhet.

Å omfavne Hybrid Retail fra begynnelsen kan sette din virksomhet på veien til langsiktig suksess, og gi en konkurransefordel i et allerede overfylt marked. Ved å fokusere på å skape en sømløs opplevelse, kan du møte og overgå de utviklende forventningene til dagens forbrukere.

I neste del av denne artikkelserien vil vi fokusere på e-handlere som har en større tilstedeværelse på nett, men som vurderer å satse på en fysisk tilstedeværelse. Hvordan kartlegge mulighetene som finnes i den fysiske handelen – og hvordan tilpasse organisasjonen på best mulig måte? Dét og mer skal vi gå nærmere inn på i neste artikkel.

Del artikkel: