Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Eksplosjon i nettsalget: ”Går ofte bedre for skjønnhetsbransjen”

therese.karlsrud.haugen

Har økt med nesten 40 prosent.

ANNONSE

Det svenske netthandelsselskapet Lyko rapporterer i dag tall for årets første kvartal, det vil si fra januar til mars. Til tross for store forstyrrelser i omverdenen har skjønnhetsbutikken hatt en vekst på nærmere 25 prosent. Ser man kun på nettbutikken er veksten enda sterkere.

Vi oppnådde en total vekst på 24,8 prosent under første kvartal, samtidig som vi gjennomførte flytting til vårt nye lager. Kundeflyten på nett utviklet seg sterkt med en salgsvekst på 38,9 prosent. 2020 startet med bra salg på nett og våre virksomheter i Norge, Finland og Danmark fortsetter å vokse raskt, skriver daglig leder Rickard Lyko, i forbindelse med rapporten.

Totalt landet omsetningen på 317 millioner svenske kroner samt et driftsresultat (EBITDA) på 14,6 millioner kroner. Resultatet fikk en nedgang fra i fjor, hvilket forklares med det nye lageret, som selskapet skal ha flyttet inn i på fire dager.

"Tydelig større etterspørsel fra Norge"

Lykos fysiske butikker gikk bra i begynnelsen av kvartalet, men har senere blitt påvirket negativt på grunn av coronapandemien. Selskapet har både gjort oppsigelser og permitteringer, samt inngått diskusjoner angående leiepriser. I online-segmentet har man på sin side måttet hente inn ekstra ressurser.

De effektene vi kan se av epidemien er en positiv trend på nett og en negative trend i våre fysiske butikker. Vi har en tydelig større etterspørsel fra Norge, Finland og Danmark, der myndighetene har innført hardere restriksjoner for befolkningen.

Selskapet meddeler at de heller ikke roer ned på noen måte, men blant annet fortsetter å gjennomføre store markedsføringskampanjer som planlagt.

Vi fokuserer mye på å ikke tape vekst og ser man tilbake på andre økonomiske kriser har det ofte gått bedre for skjønnhetsbransjen i lignende tider.

Del artikkel: