ANNONSE

El-kjempen åpner butikk i Sverige – jakten på lønnsomheten vedvarer

Andreas Niss, CEO i Elektroimportøren.
Linn Adine Andersen

Resultatet faller 17 millioner første kvartal.

ANNONSE

Elektroimportøren legger onsdag morgen frem sine tall for første kvartal. Omnikanal-aktøren, som både selger til proff- og privatmarkedet, øker inntektene i første kvartal til 383 millioner kroner, mot 367 millioner kroner første kvartal i fjor.

Driftsresultatet (ebitda) ender på 32 millioner kroner, ned 11 millioner kroner mot samme periode i fjor. Resultatet før skatt ble -5 millioner kroner, til sammenligning mot 12 millioner kroner i fjor.

Andreas Niss, administrerende direktør i Elektroimportøren, forteller at resultatene er preget av utfordrende markedsforhold samt det norske ladeselskapet Easees salgsforbud i Sverige.

Vi hadde en treg start de første to ukene av året hvilket gjorde at januar endte bak fjorårets salg. Februar var flat og mars startet med god vekst men vi ble rammet av salgsforbudet til Easee i Sverige, noe som gjorde at også marsmåned endte lavere enn i fjor, sier Niss i en kommentar til første kvartals sifre.

Elbutik driver veksten

For et drøyt år siden kjøpte Elektroimportøren opp svenske Elbutik og gjennom kvartalet har selskapet jobbet med klargjøring før deres første butikkåpning i Sverige. Niss forteller at deres nye medarbeidere har vært i Norge for å lære av sine norske kolleger i tillegg til at de har gjennomgått salgs- og produktopplæring i forkant av butikkåpningen.

Salget gjennom Elbutik skal ha vært driveren for vekst i kvartalet. Elbutik skal ha levert inntekter på 31 millioner kroner i kvartalet.

Etter åpningen av den første fysiske butikken i Sverige i slutten av april 2023 forventer vi å se marginøkning i Sverige, skriver selskapet i rapporten.

Niss forteller videre om et utfordrende marked og behovet for kostnadsbesparinger.

Markedsforholdene er mer utfordrende enn de har vært de siste to årene, men vi ser at konseptet vårt står sterkt og at våre nye vekstinitiativer utvikler seg godt. Vi ser imidlertid behovet for ytterligere forbedring av lønnsomheten vår, så vi må se på ytterligere kostnadsreduksjoner for å oppnå økt lønnsomhet. Jeg vil takke alle våre hardtarbeidende og engasjerte kolleger for deres innsats for å sørge for at våre kunder får best mulig kundeservice på en mest mulig profesjonell måte, avslutter Niss.

Del artikkel: