ANNONSE

El-lastebilen feirer ett år på Svalbard: ”Som skapt for vårt bruk”

Olaf Ervik, daglig leder i Bring Cargo Svalbard.
Foto: Tore Hole Oksnes
Linn Adine Andersen

Høstet gode erfaringer mellom 74° og 81° grader nord.

ANNONSE

I fjor byttet Posten ut hele kjøretøyparken på Svalbard med elbiler. Det største kjøretøyet, en Scania lastebil som frakter pakker og gods, har nå rullet rundt på øya i ett år – uten rekkeviddeangst i sikte.

Olaf Ervik er daglig leder i Bring Cargo Svalbard og har ansvaret for Bring-terminalen og dermed også verdens nordligste el-lastebil i fast trafikk. Han forteller at det var noe spenning knyttet til hvordan lastebilen ville overleve i ned mot 30 minusgrader på Svalbard.

Det har gått veldig bra å kjøre med elektrisk lastebil her i Longyearbyen. I utgangspunktet er jo denne som skapt for vårt bruk på Svalbard. Totalt er det snakk om 4,5 mil med veinett om vinteren og 5,5 mil om sommeren, så rekkeviddeangst har aldri vært noe tema, sier Ervik i en pressemelding.

Lastebilen kjører daglig mellom kaia i Longyearbyen og til flyplassen, hvor den tar imot pakker og gods fra postflyet og ruteflyene.

Vi hadde gode erfaringer med el-varebiler, men vi var så klart litt spent på hvordan det ville gå med et mye større kjøretøy. Det er jo noen ekstreme værforhold her som du ikke får så veldig mange andre steder rundt omkring i verden. Likevel så har el-lastebil fungert utmerket, selv om det har vært minus 30 grader og mye vind. Når vi får dette til på Svalbard så finnes det ingen unnskyldninger lenger andre steder heller, sier Ervik.

I ettertid har også kommunene Asker og Bærum samt Hamar innført helelektriske kjøretøyparker i den daglige utleveringen av pakker og brev.

Snart selvforsynt

Foruten ett tilfelle, hvor lastebilen måtte til fastlandet for en service, har lastebilen rullet uten problemer. I ukene hvor den var på service ble det fraktet opp en vikarierende lastebil.

Det er kun én bilforhandler her på øya og de gjennomfører ikke service på elektriske kjøretøy. Så det er eneste mulighet, men det er jo logistikk vi jobber med, så dette løser vi relativt enkelt.

I tiden fremover skal det også etableres et solcelleanlegg på terminalen i Longyearbyen. Når solcellepanelene er ferdig montert vil terminalen og kjøretøyparken være selvforsynt med grønn energi.

I hvert fall de fire månedene i året vi har mye sol. Det gleder vi oss veldig til å få på plass, både med tanke på utgifter, men også med tanke på klimaregnskapet, sier Ervik.

Del artikkel: