Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elektronikkbransjen: Salget faller – disse faktorene er avgjørende

Jan Røsholm, adm. dir. i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Foto: Stian Sønsteng
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Antall solgte produkter faller.

ANNONSE

Salget i elektronikkbransjen fortsetter å falle. Det viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Første halvår 2023 faller omsetningen i bransjen totalt med 8 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Antall solgte produkter faller med 13 prosent.

En urolig økonomisk situasjon med rentehevinger, lav kronekurs og økte råvarepriser påvirker salget. Vi ser at omsetningen målt i verdi synker mindre enn antall produkter, men her vil inflasjon, den negative kronekursen og økte kostnader presse marginene i bransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Den kategorien som kommer verst ut etter første halvår er hvitevarer, hvor salget er ned 16 prosent i antall solgte produkter. Mobilsalget faller med 15 prosent i samme enhet, mens omsetningen her faller med åtte prosent.

Totalt for brunevarer faller antall solgte enheter med 17 prosent og omsetningen med hele 15 prosent.

I tillegg kommer salget av brukte mobiltelefoner, et marked som har fått oppsving det siste året, med flere nye selskaper som tilbyr bruktsalg av mobiler. 15 prosent av de som har kjøpt ny mobil, sier de har valgt brukt og sju prosent har kjøpt både nytt og brukt, sier Røsholm.

1 av 2 nordmenn positive til bruktkjøp

I stiftelsens forbrukerundersøkelse kommer det frem at hele 41 prosent av de spurte vil handle mindre i 2023. 43 prosent vil handle som før – og så har man en liten gruppe på 3 prosent som faktisk vil kjøpe mer elektronikk enn tidligere.

Uansett om man vil handle mer eller mindre står det imidlertid klart at nordmenn stadig er mer positive til å handle brukt elektronikk.

49 prosent av nordmenn er ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen interesserte i å kjøpe brukt elektronikk, mens 18 prosent fremdeles sitter på gjerdet. 33 prosent sier det er uaktuelt å velge brukte elektronikkvarer.

Det er positivt for Stiftelsen Elektronikkbransjen og hele bransjen som står bak prosjektet OmBrukt. Målet er å gjøre det trygt for forbrukerne å velge brukte produkter med en logo som viser at produktet er forsvarlig reparert, og en ombyttegaranti på to år, sier Røsholm.

Blant de produktene som er bransjens mest populære å handle brukt, finner vi mobil, kjøleskap, fryser, TV og til sist vaske- og tørkeprodukter.

Del artikkel: