Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elektronikkgiganten vokste med over en halv milliard

Lars Olav Olaussen, CEO i Komplett Group.
therese.karlsrud.haugen

"Vi skal fortsette å investere"

ANNONSE

Elektronikksalget går så det suser og Komplett fikk en knallstart på 2021. Under årets første kvartal omsatte netthandelsselskapet for 2,6 milliarder, hvilket er en økning på 31 prosent fra 2 milliarder for samme periode i fjor. Resultat før skatt endte på 86 millioner kroner mot 27 millioner for samme periode i fjor.

Selskapet vokser i alle tre segmenter, forbrukerelektronikk (B2C), bedriftsmarked (B2B) og distribusjon (Itegra), og tar markedsandeler. Veksten var størst i distribusjonsselskapet Itegra med 50 prosent, som resultat av at Komplett i fjor inngikk en rekke store distribusjonsavtaler.

Vi leverer et sterkt resultat og fortsetter den positive utviklingen i hele konsernet. At vi vokser mer enn markedet og styrker vår posisjon er veldig gledelig og et resultat av en fantastisk innsats i hele organisasjonen, sier CEO Lars Olav Olaussen i Komplett Group, i en pressemelding.

I følge markedsanalyseselskapet GFK vokser Komplett raskere enn resten av markedet i Norden. Komplett leverte vekst også de siste to ukene i mars i år, da tallene er sammenlignbare med den første nedstengingen av samfunnet den 12. mars i fjor.

Vi har en positiv korona-effekt, men vi vokser mer enn markedet og så lenge vi tar godt vare på både gamle og nye kunder, ser vi at de fortsetter å handle hos Komplett. Elektronikkmarkedet preges for tiden av høy grad av innovasjon og nye produktlanseringer, som sammen med endringene i handlemønstre bidrar til en god underliggende vekst, sier Olaussen.

Kjernekategoriene, som er gaming og hjemmeunderholdning, hadde en fortsatt god utvikling i første kvartal. Samtidig var det høyest veks for robotstøvsugere og annen husholdningselektronikk med innebygget kunstig intelligens.

Vi fortsetter å levere operasjonelle forbedringer og å reduser våre driftskostnader. Vi har en svært effektiv distribusjon og ingen fysiske butikker. Det gir oss god posisjon i forhold til våre konkurrenter. Vi kan raskt levere varer over hele Norden og tilby lave priser til kundene. Vi skal fortsette å investere for å kapitalisere på skiftet i handlemønstre og den solide underliggende veksten innen e-handel i Norden, sier Olaussen.

Komplett fortsatte å redusere driftskostnadene som andel av omsetningen også i dette kvartalet. Driftskostnadene som andel av omsetning var i første kvartal 2021 på 10,3 prosent mot 12,1 prosent for samme periode i fjor.

Del artikkel: