ANNONSE

Elektronikkgigantene om tomme hyller: ”Behøver ikke være urolige”

Kristin Hovland og Kristina Wärmare svarer varselet fra Pricerunner.
Foto: Komplett/NetOnNet
Linn Adine Andersen

Har hatt god tid på å forberede seg.

ANNONSE

Svenske Pricerunner varslet tomme hyller fredag morgen, og meddelte at flere av de mest populære produktene ikke engang var på lager hos flere aktører under gårsdagens shoppingfest. Sammenligningstjenesten sendte dessuten en liste over de produkter de mente det var størst mangel på.

Mangelen på halvlederkomponenter bidrar til tomme hyller hos elektronikk- og teknikkbransjen, og den oversendte listen fra Pricerunner viser for eksempel at kun 41 prosent av alle tilbud på stasjonære datamaskiner kan støttes med at de faktisk er på lager. Listen skal ikke gjelde kun Black Friday-tilbud, men generelt alle tilbud, forklarer Pricerunner til Ehandel.

Ehandel har sjekket flere nettbutikker som blant annet selger datamaskiner, men møter ikke tomme varehyller. Tvert i mot ser det ut til at flere har et større antall produkter tilgjengelig. Vi har vært i kontakt med elektronikkjedene Komplett og NetOnNet for å sjekke status.

"Lagrene er fulle"

Kristina Wärmare, PR- og kommunikasjonssjef på NetOnNet, kjenner ikke til at tomme hyller skal være et problem innen de kategoriene Pricerunner har listet opp.

Vårt sentrallager og våre lagerbutikker er fulle. Vi arbeider alltid med et bredt spekter av leverandører for å være sikre på at vi har et bredt og relevant sortiment på våre hyller. Kundene behøver ikke være bekymret for at det skal mangle produkter, men i blant må man kanskje prøve et annet varemerke eller en annen leverandør enn man hadde tenkt seg ut, skriver Wärmare i en mail til redaksjonen, og uttaler videre:

Når vi jobber med egne varemerker arbeider vi nært våre leverandører og med god oversikt sikrer vi at vi har produktene hos oss i tide. Vår innkjøpsavdeling har jobbet veldig fokusert for å sikre at vi skal kunne tilby det kundene vil ha.

Mangelen på halvlederkomponenter har vært kjent lenge, og ifølge kommunikasjonssjefen har dette gitt selskapet god tid til å forberede seg. Dette gjelder også Komplett, som bemerker at mangelen har påvirket driften deres over lenger tid.

LES OGSÅ: Komplett gjentar Black Friday-suksess: "Vi håper på ny rekord"

Komplett planla årets Black Week veldig tidlig, så vi har et stort og bredt tilbud til våre kunder. Black Week har alltid vært en viktig salgsperiode for Komplett, og vi kan levere også i år takket være tett dialog med produsenter og leverandører, skriver Kristin Hovland, kommunikasjonssjef hos Komplett Group.

Det er altså usikkert om den aktuelle situasjonen egentlig har så mye med Black Friday å gjøre.

I bransjen opplever vi lange leveransetider, og vi ser at prisene stiger på grunn av den høye etterspørselen. Vi er veldig usikre på når dette løser seg, men vi håper at ting blir bedre neste år, skriver Hovland.

Ehandel har også forsøkt å komme i kontakt med Inet, Webhallen, Elgiganten, MediaMarkt og Dustin.

Del artikkel: