Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elektronikksalget med nok et rekordår - øker med 1,3 milliarder

Marte Ottemo og Jan Røsholm v/ Stiftelsen Elektronikkbransjen
Foto: Stian Sønsteng
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Veksten fortsetter.

ANNONSE

Torsdag la bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen frem tall og status for det norske forbrukerelektronikk-markedet i 2021. Oppsummert kan vi se tilbake på nok et rekordår for elektronikksalg, med en omsetningsøkning på 3 prosent til hele 43,6 milliarder kroner.

Spesielt er det kategoriene gaming, hvitevarer og kjøkkenutstyr som står for mye av veksten. Pandemien setter dessuten fortsatt sitt preg på forbruket, og med mer tid hjemme har nordmenn også økt shoppingen innen oppussing og matlaging.

Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020 hadde vi forventet et resultat nærmere et normalår i 2021, i stedet fortsetter veksten i elektronikkmarkedet. Også 2021 ble preget av korona og nedstenginger, og særlig salget av hvitevarer, spillprodukter og kjøkkenutstyr fortsetter å vokse, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Statistikken viser for eksempel at det i 2021 ble solgt 189 000 spillkonsoller i Norge. Nordmenn kjøper stadig større TV-er, og investerer i dyrere mobiltelefoner samtidig som man beholder telefonen over en lengre periode.

Økt interesse for kjøp av brukt elektronikk

Stiftelsen Elektronikkbransjen står bak prosjektet OmBrukt, som skal sørge for trygg handel ved kjøp av brukte produkter. I en undersøkelse viser det seg at over halvparten av de spurte kunne tenke seg å kjøpe et brukt produkt dersom det er mulig.

56 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Mobil og TV er det mest populære produkttypene å kjøpe brukt, deretter følger hvitevarer, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det kommer også frem i undersøkelsen at det definitivt er de unge som er mest positive til bruktkjøp, hvor åtte av ti i aldersgruppen 18-29 år sier de vil vurdere å kjøpe brukt. Til sammenligning vil kun fire av ti i aldersgruppen 60 år og eldre, gjøre det samme.

Del artikkel: